Jom Follow

Rabu, 19 Mei 2010

cabaran4


ini ada satu cerita.
join sebulan je terus tambah kereta.
toyota caldina pulak tu.
cepatnya berubah. baru sebulan join.
berlagak giler, inilah meniaga betul. ikut group terhebat. strategi terkini.
"ikut group kau mana boleh pakai macam ini selepas sebulan join."terbakar kawan.
dia dah join lebih dulu, taklah sekelip mata boleh tambah kereta.
terus beberapa kawan join bersamanya.
yakin setelah melihat kejayaan kawan menambah kereta.
walaupun dah diajak oleh kawan kita tu.
melepas, tapi tak kecewa. ramai lagi yang menanti.
sebulan selepas tu, terpaksa jual kereta waja yang di pakai selama ini.
nak bayar dua-dua tak berapa cukup.
masih baru, group belum ada lagi.
pakai caldina tak lama.
tiba-tiba bertukar kepada kancil.
terkejut kawan.
risik punya risik.
upline ambil balik caldina.
tak mampu bayar.
rupa-rupa sambung bayar kereta upline. bila tak mampu upline ambil semula.
upline dan dia ingat;
pakai kereta hebat, meniaga terus jadi. kawan-kawan berpusu-pusu datang nak join.
itu silap perkiraan.
meniaga ini bukan skim cepat kaya.
boleh berjaya dalam masa satu malam.
ikutlah proses yang betul.
belajar buat sendiri. mula-mula tu dibimbing oleh upline dulu.
kalau terus bagi pakai kereta tu, upline dah niat lain. bila dah ada kereta, kena buat rajin-rajin. kena buat sendiri. sebab bukti kejayaan dah ditunjukan.
cepat kena tinggal. kita pun terpaksa buat sebab dah ada komitmen.
sebagai perangkap supaya buat. tak boleh patah balik tau.
meniaga tak semudah yang kita cakap. usaha berterusan. kadang-kadang bukan terus jadi.
sebelum jadi. macamana nak bayar kereta.
terpaksalah pakai kancil.
apa akan jadi seterusnya?
nak ajak orang meniaga kat situ dah tak boleh. imej negatif. dia sendiri dah jadi racun.
"aku dah buat, menyesal"
tak cakap orang dah tau pun.
kawan kita ni pun, buka mulu je dah kena.
"aku malas jadi macam kawan kita tu, meniaga apa dari pakai waja turun kepada kereta kancil"
orang kat situ dah jadi
negatiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif bila ajak meniaga.
negatiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiif.

ini kisah orang baru join. nak cepat berjaya. ingatlah tiada jalan singkat untuk berjaya.
ikutlah group yang betul, benar-benar membantu meniaga dan tak ajar jalan belakang.
group bantu meniaga. buat kelas, seminar, roadshow dan bermacam-macam lagi. tak adalah sampai bagi kereta. nak usaha sendiri baru betul.
bina group kukuh dulu. baru beli kereta. bukan masuk je dah tukar kereta. kalau mampu tak kisahlah. kalau tak mampu jangan dok gatal-gatal beli kereta.
memang saya mengaku group kita ni lambat sikit, warga tukar kereta. tapi meniaga mereka tetap jalan.

kat tempat-tempat lain pun banyak berlaku. cabaran ini boleh tahan juga. tapi pasti ada jalan keluar jua. kita buat jangan berhenti sudah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable