Jom Follow

Sabtu, 31 Julai 2010

Pandai Ikut.

CDM Kuyah cite perjalanan meniaganya sepanjang 7 tahun bersama hai-o. Tak ada niat pun nak berhenti malah sentiasa bersemangat nak berjaya dan jayakan semua rakan kongsinya. Tetap bernaung di bawah AT181.

Meniaga ini perlu pandai ikut. Bukan yang pandai-pandai buat. Bukan meniaga buat-buat pandai. Kalau ikut teori pun, kalau kita buat apa orang berjaya buat, kita juga akan berjaya seperti mereka juga. Buat tu mesti berkali-kali. Bukan sekali buat terus jadi. Buat, buat dan buat berkali-kali.

Meniaga ini meniaga yang diajar satu persatu. Diajar dari mula masuk sampai tak nak berniaga. Diajar dari A sampai Z. Diajar apa yang upline buat, diajar apa yang upline tahu dan diajar bagaimana berdemo terbaik. Diajar bagaimana nak jaga group. Diajar bagaimana nak menaja jarak jauh. Pendek kata tak ada ilmu yang tak diajar. 

Banyak yang dline dah ikut. Tapi banyak juga dline tak ikut. Upline terus buat, dline dah berhenti. Upline masih berdemo, dline dah bungkus. Upline tak suruh pun berhenti buat, kita je yang pandai-pandai berhenti. Dah tak percaya pada diri yang boleh capai, apa orang berjaya capai.

CCM Mahmud, contoh leader hebat dari Negeri Di Bawah Bayu. Masih berniaga besar dan masih yakin dengan perniagaan hai-o. Terus buat, buat, buat walaupun rakan kongsinya dah ada yang berhenti dan yang buat benda lain. Dulu sampai sekarang masih percaya dengan potensi yang ada dalam diri dan syarikat. Ikut uplinenya. upline masih buat, dia pun mesti buat.


Kalau orang tak nak!

salam dari negeri di bawah bayu.

baru balik minum-minum dengan leader Sabah. sedikit penat. jumpa prospek sampai  malam. tak apa penat sikit janji kita ada duit banyak.

rakan kongsi selalu juga dok bagi tahu bila gi demo;
  1. orang tak mahu
  2. mula-mula tu nak, esoknya tak jadi.
  3. ada juga loan dah lulus, tunggu transfer, tok jadi. bermacam-macam alasan. mak tak bagi, nak kahwin, nak baiki rumah dan banyak lagi.
  4. dah transfer duit, tak jadi. nak balik duit.
Itulah beberapa halangan yang kita hadapi dalam meniaga ini. cabaran tu terlalu mudah. tak sakit sikit pun, kalau orang tak nak masuk. bukannya mati kalau orang tak masuk. tak hilang tangan pun kalau orang tak jadi masuk. tak hilang maruah kalau orang tak jadi masuk. upline tak marah pun kalau orang tak jadi masuk. hai-o tak marah kalau orang tak nak masuk.
apa susah hati kalau orang tak jadi masuk. cari baru. jumpa prospek lain. orang lain ramai lagiiiiiiiiiiiiiiiii.

Jumaat, 30 Julai 2010

alasan

alasan
alasan
alasan.
sentiasa datang alasan.
bila nak habis alasan
alasan
semua orang ada alasan.
alasan
alasan
tak berjaya pasal alasan
tak jadi pun ada alasan
berjaya pun ada alasan
statik pun ada alasan.

Kenapa tak jadi2?

apa yang kami catatkan dalam post kenapa tak jadi. datang dalam diri sendiri. lebih mudah nak buat perubahan. nak buat atau nak buat perubahan je. tak kaitan dengan orang lain dan situasi luar.
susah nak ubah jika penyebab datang dari luar.

keadaan meniaga kita bukan dipengaruhi oleh keadaan ekonomi dunia. turun naik meniaga kita bukan disebabkan oleh situasi dalam masyarakat. penyebab utama meniaga disebabkan oleh kita. sikap kita.

dah tahu susah nak closing sejak akhir-akhir ini. tindakan terbaik adalah jumpa lebih ramai prospek lagi. kerja lebih lama lagi. mungkin kena ubah cara cite mp. kena kreatif cari prospek stranger. tapi kalau dah tahu susah nak closing, dok menung kat rumah, tak selesai masalah. dok merungut tak tambah income. ambil tindakan positif.

tahu ramai kawan dah tak angkat call. tak payah ajak kawan dulu. ajak orang lain.

kalau kita kata pasal ekonomi meniaga kita teruk, tapi kenapa masih ada orang yang meniaga ok. orang baru sentiasa masuk. mereka ni tak pun alami masalah seperti kita. Kenapa? orang baru tengah semangat dan tak ada masa pikir hal-hal negatif. mereka tahu jumpa prospek. sediakan prospek. urus dana. kalau ekonomi penyebabnya sudah pasti orang baru pun tak boleh buat. masalahnya kita dan beberapa je yang alami masalah seperti itu.


setiap hari buat.



nak berjaya dalam apa-apa bidang mesti berdisiplin. sebelum buat sesuatu keputusan, nak buat sesuatu. Pikir masak-masak dulu. pikir puas-puas dulu. bila dah buat keputusan nak buat. kena buat sungguh-sungguh. buat sampai jadi. buat sampai ke titik akhir. badai/halangan datang kena tempuhi jua. jangan mudah mengalah. mesti buat setiap hari. mesti. nak berjaya capai impian, setiap hari kena buat tindakan.tak boleh lagi berkalau. kalau..kalau....kalau.... tak ada kalau kalau mahu berjaya. setiap hari mesti buat. buat..buat..buat

kalau ada masa
kalau tak sibuk
kalau  jadi
kalau dapat
kalau nak
kalau
kalau
jangan ada kalau lagi.
meniaga ini kena buat setiap hari, lebih-lebih lagi yang dah buat sepenuh masa. tak ada kerja lain selain kerja ini. kenapa selepas buat full time, kita cepat lemah semangat. kita cepat down.

CDM Pok Su Manaf

CDM terbaru, hasil garapan AT 181. CDM Pok Su Manaf.
Orang biasa-biasa telah menjadi orang luar biasa. Nak tahu apakah rahsianya. Boleh berjumpa dengan beliau. orang mudah mesra. pengalaman berniaganya banyak, walaupun sedikit baru sebab telah jumpa prospek begitu ramai.
selalu turun ke KL. Program syarikat dan program AT. Sentiasa belajar dan pandai ikut CDM upline. Bergerak bersama groupnya. bertemu prospek tak kira masa.







CDM Pok Su bersama geng rapatnya. belajar dan buat.  cepat hot tapi cepat cool. ramai yang terkejut, lihat CDM sekarang. tak sangka begitu hebat sekarang.










Kereta Hondaku.

DDM Zana bersama suaminya. Sejak bersama Hai-o dan dibawah bumbung Akademi Taipan, telah mengubah seri kehidupannya.  Dah boleh cakap pasal impian yang dulu nak sebut pun malu.
Kereta terbaru milik warga Taipan, DDM Zana Baling.
Siapa pun tak sangka. Mula-mula hanya nak dapat menampung hidup, kini berubah menjadi kerjaya pilihan. Walaupun jauh. Setiap minggu mesti sampai ke Safira Club. Bawa diri, suami, rakan kongsi dan prospek baru. Tambah ilmu, tambah yakin dengan peluang yang terhidang dalam meniaga ini. Perlu tekun, rajin dan sabar. Dengan bimbingan CDM Fitri bersama DSM Ayu, bintangnya semakin bersinar. Sinarannya akan memancar seluruh Malaya.
Akhirnya kereta ini jadi miliknya. Ini baru bermula. Lepas ini akan ada lagi kejutan dari utara.





Khamis, 29 Julai 2010

disiplin2


baru balik dari bagan lalang. dah lama tak ke sana. makan pepahat, ikan kembung bakar, sotong celup tepung, ketam masak merah. sedapnya.
meniaga ini perlukan komitmen tinggi. tak boleh main-main. ingat bukan mudah nak dapat income RM 10K. setiap bulan. tengok orang kerja bergaji sebegitu, berapa lama ianya bekerja. dari pagi sampai malam. susah beb. perancangan pun kena buat, baru boleh jadi. tak boleh harap-harap jadi. kita mesti buat sampai jadi. tak jadi, muhasabah. ubah mana boleh ubah. 


Tak Jadi-Kenapa2?

Terima kasih kerana sabar menunggu sambungan catatan ini. Bahasanya pun tak berapa elok tapi cukup untuk anda nak berjaya. Cukup untuk bakar semangat juang. Cukup sebagai panduan nak lama berniaga. Cukup nak dapat sikit ilmu nak lawan kemalasan diri. Cukup untuk tolak tepi pikiran-pikiran negatif. Kami sendiri pun tambah semangat setiap kali habis mencatat. Maklumlah kami dulu dapat bacanya. Sebab itulah semangat sentiasa naik. Semangat sentiasa maksimum. Semangat sentiasa......

Kenapa tak jadi. Kenapa susah nak jadi, tak seperti awal-awal masuk dulu. Sebenarnya dah lama dok pendam nak tulis pasal benda ni. Semakin lama semakin ramai yang dok tanya. Kenapa terjadi? Kenapa tak jadi?

Sebenarnya bergantung kepada individu tersebut. Selalu je dok rasa negatif. Selalu dok pikir benda-benda negatif. Suka baca cite-cite negatif. Mimpi pun hal-hal negatif. Cakap dengan diri sendiri pun negatif.

Kenapa terjadi? Cuba renung seketika. Pejam mata. Ingat semula. Apa yang kita buat dulu, kini dah tak buat lagi. Apa amalan yang kita buat dulu, kini dah tak buat lagi. cuba ingat semula. Adakah;
  1. Dulu kita ternanti-nanti nak pergi kelas, tapi kini dah menyampah nak datang kelas. Asyik,asyik kelas.
  2. Dulu setiap kali lepas kelas, tak lena tidur. Ternanti-nanti nak jumpa prospek. Kini asyik terlena je. Gi kelas pun tak rasa apa-apa pun. Sama je gi dan tak gi kelas.
  3. Dulu datang kelas kerana nak ilmu berniaga, tapi kini datang kelas pun malu pada upline je. 
  4. Dulu nak datang kelas, kerah, sms habis-habisan pada rakan kongsi. Kini tak buat lagi. kot-kot dline nak datang, kita terpaksa gi kelas.
  5. Dulu pagi-pagi dah call upline, dapat suntikan semangat tapi kini tak lagi. Malah tengok dengar suara upline dah nak termuntah.
  6. Dulu solat awal waktu, kini dah nak habis baru solat.
  7. Dulu doa penuh tertib kini dah tak buat, kalau buat pun asal buat.
  8. Dulu hormat, ikut cakap upline/idola upline/sayang upline kini dah tak lagi, menyumpah je upline. Padahal upline tak buat salah pun pada kita.
  9. Dulu sehari tak jumpa upline dah rindu sangat-sangat, kini kalau boleh tak ada upline lagi baik. Upline belum panggil dah datang, kini ada apa lagi nak jumpa niii. menyampah.
  10. Dulu mentornya si A, kini dah ada mentor B.
  11. Masa awal-awal dulu selalu sedeqah, sekarang dah kurang.
  12. Dulu kelas jauh pun terasa dekat, kini kelas depan rumah pun tak sampai.
  13. Dulu sebelum keluar berniaga, suruh pasangan dan anak-anak doa untuk kita, kini dah tak lagi, dah mahir, dah pandai dan dah banyak tahu.
  14. Dulu selalu minta ibubapa doa kejayaan kita, kini dah jarang-jarang.
  15. Dulu sms pada dline, kini tak buat lagi.
  16. dulu datang kelas bersama dengan prospek, kini datang kelas sorang diri je.
  17. dulu setiap hari/bulan/tahun ada target, kini dah tak ada lagi. 
  18. dulu amat yakin boleh capai impian melalui taipan, kini dah hilang keyakinan pada diri.
  19. dulu yakin pada diri sendiri, kini keyakinan itu dah hilang.
  20. dulu minat pada meniaga, kini minat dah hilang.
  21. dulu tanpa kereta pun boleh closing, kini kereta dah tunjuk pun tak jadi-jadi. masa belum ada kereta, cite MP sungguh-sungguh, kini biasa-biasa je. bukti dah ada.
Anda setuju dengan kami?!!!!!


Tak Jadi-Kenapa?

Ramai juga yang bertanya. Kenapa sejak 2 menjak ni meniaga tak berapa nak jalan? Jumpa prospek susah nak closing, walaupun hari-hari jumpa prospek. Ada yang nak buat appt pun susah. Kadang-kadang tu 3,4 hari tak jumpa prospek. Masa awal-awal meniaga tu senang je.  Setiap hari pasti jumpa prospek. Closing hari-hari. Balik kerja, terus jumpa prospek. Sekarang ni, dok melangut depan TV. Senarai nama ramai yang amat. Belum masuk senarai nama rakan kongsi.Sekarang ni dah berubah. Semangat semakin hilang. Impian kabur-kabur je dan semakin menjauh. Kenapa ? Kenapa?

Kadang-kadang tu berlaku bila dah DSM. Kena ketika DDM dan ada juga ketika dah CDM. Terjadi setelah keluar kereta baru. Terjadi bila mendiami magligai idaman. Berlaku bila dah berhenti kerja. Berlaku bila pasangan pun sama-sama berniaga secara full time.

Kenapa? Kenapa? Bagaimana nak selesai. Bagaimana nak atasi masalah seumpama itu. Mudah je penyelesaiannya. Senang je nak kembali pulih. Masalah ini datang dari diri sendiri. Bukan dari luar. Betul tak?

Setiap orang mengalaminya, bukan kita sahaja. Tapi ramai juga yang dapat atasinya.

Tunggu pada catatan seterusnya.

Rabu, 28 Julai 2010

komitmen


komitmen yang kita sanggup berikan semasa menjalani meniaga ini, menentukan sejauh mana kita boleh pergi. sejauh mana kekayaan kita boleh miliki. ramai yang nak tapi tak ada komitmen. mustahil boleh capai impian tanpa komitmen.

setiap pilihan tindakan mesti menjurus tercapainya impian. setiap tindakan mesti menghampiri impian. tindakan kita mendekati impian atau menjauhi impian. 

pilihan mesti tepat. tapi setaip pilihan kita tu tak salah. cuma cepat atau lambat kita gapai impian je. tapi kalau kita tak kisah atau tak capai langsung impian buatlah pilihan sesuka hati. Nak buat pilihan pun, kadang-kadang kena tanya orang lama. mereka lebih memahami apa keperluan dalam meniaga ini. kadang-kadang kita dah yakin pilihan kita tu dah boleh capai impian, tapi bila rujuk pada otai, ternyata salah.

jangan jemu bertanya. persoalan kecil pun kadang-kadang kesannya besar pada perniagaan kita.   

Kelas Kelompok

CDM Kartini bersama balance groupnya. tetap bersemangat walaupun dah 10 tahun berniaga. masih tak jemu jumpa prospek. masih tak jemu datang kelas. masih tak jemu membimbing.
Telah menjadi tradisi dalam Akademi Taipan sejak dulu lagi. Lepas kelas, leader akan kumpulkan group masing-masing. Dalam dewan dan bukannya di kedai-kedai makan. Seolah-olah kaunseling berkelompok. Rakan kongsi boleh tanya apa-apa kemuskilan yang ada. Nak mintak pandangan. Nak minta tips dan sebagainya.

Masa ini juga, leader boleh mintak upline cdm, bagi sikit kata-kata semangat dan beri keyakinan, pada group mereka, bahawa meniaga ini ada masa depan dan kecepatan dalam mengapai kejayaan kita bergantung kepada diri sendiri. setakat mana komitmen yang sanggup kita berikan.

Berniaga ini boleh ubah kehidupan. janji diri sendiri yang nak. kenapa ada orang tak nak? ada. masuk dan tak buat sungguh-sungguh. buat sambil main-main. sekejap semangat. sekejap tak semangat. tak ikut orang berjaya cakap. dok ikut cakap-cakap negatif.

Orang berubah hidup, kita masih dok takat lama. Belum hujung bulan dan sesak. Nak beli apa-apa pun mesti gaji masuk.

di bawah ni foto semalam. leader bersama dengan group masing-masing.
DDM Lin bersama dengan rakan kongsinya, dok cite MP.
Walau siapa pun anda, rajin datang kelas kejayaan akan jadi milik anda. Penat sikit tu biasa. Nak berjaya mesti lalui itu.
CDM Syed bersama dengan sebahagian groupnya. Orang biasa menjalani kehidupan luar biasa. Sentiasa belajar meningkatkan potensi diri. Pergerakannya tak gegam, tiba-tiba meniaga meletup.

CDM kita, nampak belakang je, semangat juangnya cukup-cukup tinggi. groupnya semakin membesar dan semakin menjadi-jadi meniaganya.
DDM Norhayati; sentiasa ceria dan menjadi idola rakan kongsinya. Sentiasa bersedia membantu dan membimbing rakan kongsinya. 1 call dah cukup, untuk dia muncul depan prospek anda.
DDM Man, penuh semangat. bagi MP dan beri semangat serta tips nak layak melancong ke Sydney.
Berbagai cara boleh digunakan untuk dapatkan prospek. Kek raya hai-o pun boleh digunakan.


Tenang dan bersahaja tapi penuh seni marketing.
Mana satu taiko dalam group ni. tak apa, janji meniaga jalan. setiap kelas datang.
Bersila pun jadi. Semangat punya pasal.

Diruang lega pun jadi. meniaga mesti jalan. pengorbanan mesti buat kalau mahu berjaya.
<>
CDM Tok Din sedang berkongsi MP dengan rakan kongsinya. Orang baru gamaknya.

Sempat juga pamer baju Taipan. Murah dan berbaloi memakainya. biar orang tahu apa yang kita sedang buat. meniaga hai-o bersama Akademi Taipan.
CDM hebat kita. Terpegun si pendengarnya. Ilmu apa yang digunakan tu?
Wajah-wajah ceria. wajah-wajah hapy.
Apa yang ditengok tu cdm.

<>
"Nak berjaya, jangan dok dengar orang cakap. jangan tanya orang gagal. buat apa yang saya buat. saya buat, apa irang berjaya buat." itu kot CDM Aida.

"Saya masih bersemangat meniaga, awak yang muda-muda ini kalau tak ambil peluang rugi besar tau". kata CDM Sabarina

Seronok meniaga muda-muda ni. duit ada boleh beli apa yang dihajati. CDM Anum ni, lepas kerja terus datang kelas. penat dah tak rasa bila poket sentiasa berisi.

Gembira dan seronok boleh datang kelas. Kelas pun selesa kat hotel beb.

Meniaga telah ubah kehidupan kami. banyak keajaiban tercipta. CDM Khazir bersama dengan panglimanya.

Nak berjaya bukannya mudah. Kena sentiasa belajar. CDM J bersama rakan kongsinya.

Apa cite tu cdm. ralit si pendengar tu.
Semua merah, CDM Kuyah niii. beg baru kaaa. 

Lepas kelas je mesti hapy. dapat ilmu dan semangat. malam ni terus jumpa prospek. tak sabar tunggu esok.

CDM Rema, tekun mendengar,luahan dari rakan kongsi. inilah sifat-sifat usahawan berjaya. banyak dengar dan sikit
cakap.

Dah lega. lepas bagi talk hari tu, CDM Inda dah boleh meniaga besar.

Selasa, 27 Julai 2010

CDM Bersama Leader

bersama dengan CDM Sabarina


bersama rakan kongsi CDM Roshila


bersama CDM Indawati

bersama rakan kongsi semasa penganugerahan sm&ssm.

bersama puteri CDM Norzarina
bersama SM Azma

seronok melancong bersama-sama

masih lagi di Sydney

bersama DDM Zety

bersama salah seorang warga Taipan yang layak ke Sydney


bersama isteri DDM Jeff
masih lagi di Sydney



bersama CDM Mas

bersama Mal Lang Kedah


bersama rakan setaipan

bersama rakan setaipan

semasa ucapan perasmian seminar di Empresss Hotel Sepang

bersama CDM Siti Rohani semasa majlis penganugerahan CDM 2007

bersama CDM Fitri

bersama dengan CDM Mariam

bersama dengan ddm zana

bersama peserta roadshow Penang

Perasmian Akademi Taipan Utara

semasa berucap di majlis perasmian akademi Taipan Kelantan

bersama kak yah
bersama Cik Su

berkongsi rahsia kejayaan bersama abg mie, abang ipar CDM Indawati
bersama anak-anak yatim dari rumah anak yatim di Bukit Rahman Putra
bersama CDM Julianie dan CDM Faridah semasa pelancaran Akademi Taipan

ucapan semasa perasmian akademi Taipan

bersama leader hebat johor

bersama CDM Faridah


bagussss sejak bersama hai-o.

Sociable