Jom Follow

Khamis, 13 Mei 2010

bruuce lee

SEBELUM NI PERNAH SAYA TULIS PASAL BRUUCE LEE. INI MATLAMATNYA YANG DITULIS PADA SEKEPING KERTAN DAN MASIH TERSIMPAN DI PLANET HOLLYWOOD HONG KONG;

"SAYA AKAN MENJADI BINTANG ORIENTAL TERKENAL PERTAMA MENDAPAT BAYARAN TERTINGGI DI AMERIKA SYARIKAT. SEBAGAI BALASAN, SAYA AKAN MEMBERIKAN PERSEMBAHAN YANG PALING MENUJAKAN DAN YANG PALING BERKUALITI DI DALAM KAPISITI SEORANG PELAKON. BERMULA DARIPADA TAHUN 1970, SAYA AKAN MEMILIKI $10 JUTA. SAYA AKAN HIDUP CARA SAYA SENDIRI DAN MENCAPAI KEHARMONIAN JIWA DAN KEBAHAGIAAN."

inilah contoh penulisan matlamat yang baik. hukum alam mudah. nak sesuatu, mesti berikan sesuatu sebagai balasan. tak mungkin dapat sesuatu, kalau tak sanggup buat sesuatu. nak jadi juara badminton dunia, kita berlatih 6 jam sehari, 7 hari seminggu. kalau nak. kalau tak nak apa boleh buat. nak kaya, kita mesti tekun bekerja dan bekerja dengan bijak. korbankan masa rehat, masa tidur, masa makan, dan bayak lagi perkara-perkara yang kita suka kena korbankan.

berjaya atau tidak bruuce lee?

kami lakukan semua itu sebelum ni, sekarang ni masih lagi lakukan. masih lagi buat pengorbanan. masih lagi tidur dalam keta. masih lagi ke hulu, ke hilir. kenapa? nak berjaya. nak dapat duit banyak lagi. nak buat kebajikan banyak lagi. nak beli buku lagi banyak. boleh menulis lagi banyak.

hobi membaca lagi semarak sejak akhir-akhir ini. boleh beli lbh byk buku lagi. ini pentingnya duit. dulu tengok buku, beli kena pilih-pilih. sekarang ni pilih mana nak baca, harganya tak payah kira. mampu bayar. syukur pada ilahi beri peluang kepada kami merasai seperti itu. dulu kami pun seperti anda.

buat pengorbanan dulu, baru dapat hasilnya. ini hukum alam. tak nak buat pengorbanan, jgn harap nak berjaya.

jumpa anda di puncak kejayaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger