Jom Follow

Jumaat, 30 September 2011

Penjual Keris-Jutawan Senyap

Tersusun cantik. Pilih mana nak. Mana suka.
Murah!Murah! Pilih dan miliki.

Keris tersusun indah. Keris kat sini, harganya boleh tahan. Ada yang sampai ribu. Terkejut juga. Tak pernah ambil kisah pasal senjata tradisional ini.
Penjual keris jadi tarikan ramai. ramai yang memilih. ramai juga yg beli.
Suasana lepas solat jumaat. berpusu-pusu balik. nak gi kerja semula.
Ramainya.
Hari ini jumaat.
minggu ke 39 tahun 2011.
Macam biasa. solat jumaat di masjid sri petaling.
gi bersama aiman. dia cuti, baru lepas periksa psra.
jam 11.50 pagi dah gi sana.
makan dulu, nasi, ikan bakar, gulai ayam cili padi.

Menarik.
Ada org jual keris.
senjata tradisional melayu.
aku x pernah tengok sebelum ini.
tapi tengokkan lagak si penjual, 
macam dah biasa dgn penjual2 yg lain.
mungkin dia datang, aku outstation.

Bersama Cdm...


Segelas Teh Tarik Bersama Sebuah Buku.
Jam 5-6 ptg.
lepas closing biz kat stokis Ng.
Di restoran ubi kayu.
bersama2 dgn cdm2 hebat,
cdm kartini, cdm faridah, cdm yan,
cdm hasmidar dan cdm indawati.
Syukur, prestasi menakjubkan.
Sape yg bekerja, senyum lebar.
Sape yg dok tunggu, melepas bonus.
 bonus masuk dalam masa 10 hari lg.

aku curi2 dengar.
x campur sangat.
isu2 sama dan dah selalu dengar.
cite closing...
dulu gini,
dulu gitu.
dah lepas. dah tamat cite tu.
dah jd sejarah.
bonusnya dah kita angkut.
dah habis pun.

buka buku baru.
buka cite baru. buka kaki baru.
kembang meniaga dgn rakan niaga baru.
kalau rakan niaga masih beralasan.
kalau rakan niaga lama masih bermimpi.

usah bertangguh. nak tunggu selesai semua halangan baru nak buat.
jangan tunggu semua selesai. x akan habis. x akan berakhir halangan.
sentiasa ada, sentiasa muncul, sentiasa bersama.

Oktober 3

Oktober 

sales mesti naik.
paling kurang 1% dari bulan ini.

income mesti naik.
paling kurang 1% dari bulan ini.

rakan niaga baru mesti ada.
paling kurang 1 orang.
lebih lagi bagus.

Oktober 2


Oktober yang kita kejar..

bonus tabung kereta.
bonus wawasan.
last fight melancong.
naik pangkat setingkat lagi.


Kalau itu dah ok.
tambah kaki baru.
tambah orang baru.
tambah kawasan baru.
income pasti melonjak.

Oktober!



dah closing. 
macamana sales.
naik.
turun.
statik.
x ada sales.

puas hati!
x puas!
Oktober menunggu.



'no' dan 'yes'


setiap kali 'no' terjadi/berlaku. 
aku menjadi semakin kebal. 
aku jadi semakin kental. 
semangat semakin memuncak.
semakin ghairah nak jumpa prospek seterusnya.
jumpa dan jumpa, sehingga ada yang 'yes'. 

tapi setiap kali jumpa 'yes' seronok. 
apa yang berlaku kepuasan datang. 
hati mula berbunga2.
hati kecik pun berbisik 'hari ini dah ok, dah ada sales. esok pulak. jom balik. jom minum2.'
seolah-olah 'yes', ikat diri dari terus mara.

'no' dan 'yes'
dua duanya ada hikmah.
ambilah pelajarannya.

Video Motivasi S3 Jangan Menyerah

Khamis, 29 September 2011

4 Gambar. 4 Kisah.


Sahabat Blog.
Sahabat Biz.

Beberapa gambar yg aku snap hari ini.
Sebagai kenangan dan sejarah sebuah kehidupan.
Panorama pagi di Seri Abim. Sebelum jam 7pagi aku dah sampai. Hari terakhir anak aku ambil PSRA. Sepanjang 4 hari peperiksaanya, aku hantarnya ke sekolah. Beri semangat dan ispirasi buat anak aku. Last minit punya motivasi. Mana tahu dapat result terbaik.

Mee sup. Kena sekali. Nak sokmo. Kalu buleh skali seminggu. Begedil, sambal kicap, dan lain-lain. Belakang sekolah tamil serdang. Sambutan ramai.
Sahabat lama. 3,4 tahun x jumpa. pagi tadi terjumpa, kat kedai sup tadi. dah jadi usahawan. semakin maju katanya.
Makan malam kami sekeluarga. Dah lama x ke sini. Ikan siakap masak stim. Puyuh goreng. Daging goreng. Kangkong goreng belacan. Kailan ikan masin. Fresh oren + garam buluh.

71 Jenis Hutang+2


Kerja dan hutang.
Gaji dan hutang.
Duit dan hutang.
Bayar atau X bayar.
Ctos....muflis.

Hutang;
  1. Kereta.
  2. Rumah.
  3. Personal loan.
  4. Loan perniagaan.
  5. Loan Koperasi.
  6. Hutang dgn bapa.
  7. Hutang dgn ibu.
  8. Hutang dgn abang.
  9. Hutang dgn adik.
  10. Hutang dgn anak2-duit raya/duit tabung.
  11. Hutang kad kredit.
  12. Hutang dgn kawan.
  13. Hutang dgn bos.
  14. Hutang dgn jiran.
  15. Hutang bil2 telefon.
  16. Hutang bil2 internet.
  17. Hutang dgn kekasih..
  18. Hutang dgn kedai makan.
  19. Hutang dgn mertua.
  20. Hutang dgn adik ipar.
  21. Hutang dgn abg ipar.
  22. Hutang dgn kedai runcit
  23. Hutang dgn imam.
  24. Hutang dgn bilal.
  25. Hutang dgn tok siak.
  26. Hutang dgn adik kekasih.
  27. Hutang dgn abg kekasih.
  28. Hutang dgn along.
  29. Hutang dgn workshop.
  30. Hutang bertunang.
  31. Hutang kahwin 1.
  32. Hutang kahwin ke 2.
  33. Hutang bersunat.
  34. Hutang berondai.
  35. Hutang TV
  36. Hutang peti sejuk.
  37. Hutang katil.
  38. Hutang tilam.
  39. Hutang perabut.
  40. Hutang langsir.
  41. Hutang perhiasan cermin.
  42. Hutang open house
  43. Hutang basikal.
  44. Hutang periuk.
  45. Hutang gas.
  46. Hutang gelang/rantai.
  47. Hutang tiusyen.
  48. Hutang parking.
  49. Hutang dgn maid.
  50. Hutang sekolah anak.
  51. Hutang sekolah agama.
  52. Hutang tadika anak.
  53. Hutang van/bas sekolah anak.
  54. Hutang tutup hutang.
  55. Hutang tiket bas.
  56. Hutang tiket flight.
  57. Hutang pengasuh anak2.
  58. Hutang saman2.
  59. Hutang sedeqah ziarah kematian.
  60. Hutang renovation rumah.
  61. Hutang cuci kereta.
  62. Hutang gi melancong.
  63. Hutang minyak motor.
  64. Hutang upline.
  65. Hutang dline.
  66. Hutang sideline.
  67. Hutang tiket anugerah.
  68. Hutang maintain.
  69. Hutang paper.
  70. Hutang income tax.
  71. Hutang zakat.
  72. Hutang baju raya.
  73. Hutang kuih raya.
  74. Hutang tok kadi...

Nak Beli Keta..


Sahabat Blog...

kerja dgn gaji RM1,400.00 sebulan.
bujang, hangat bercinta. 22 tahun. 
punyai adik2 yang mesti ditanggung.
berkira-kira nak memiliki kereta sendiri.
 
kereta baru atau kereta second?
Ansuran bulanan yang sesuai?
jenama kereta?


Alasan


Raya dah habis.
alasan lain sedang menanti.
alasan lain bakal tercipta.

Senja Bukit Kinrara


Alam semakin gelap.
Bawa bersama cerita suka duka kehidupan.
Penolakan demi penolakan dalam penantian 'yes'.
Kelaparan berlalu, menerjah kembali kerancakan berbiz,



Rabu, 28 September 2011

Duit Byk Pun Ok.


kerja rajin2.
cari duit banyak2.
simpan banyak2.
jimat2 belanja.
mau pakai duit byk2 2012.

  1. pi umrah bersama anak2. dah janji dgn baby, nak bawa dia skali. rindu nak tatap kaabah. rindu bersolat di masjil haram dan masjid nabawi. rindu nak tawaf. rindu nak sai.
  2. pi haji sekali lagi. ikut pakej seperti tahun 2010. Pakej Nilam 2 orang sebilik...Tahun 2010 kos RM40K satu orang....2012 mungkin dah naik.
  3. nak kembangkan sayap di negara2 jiran. hi!hi!hi! kalau boleh...
  4. melawat negara orang. lihat sejarah tamadun manusia.
  5. beli motor.......mau lawan ka.
  6. beli buku byk2.

Wab Utara Slideshow Slideshow

Wab Utara Slideshow Slideshow: TripAdvisor™ TripWow ★ Wab Utara Slideshow Slideshow ★ to Shah Alam. Stunning free travel slideshows on TripAdvisor

Aku Dulu Buat....


Aku:
  1. Nak besarkan Akademi Taipan. Aku dulu mesti besarkan biz terlebih dahulu.
  2. Nak suruh rakan niaga berniaga besar, aku dulu mesti berniaga besar.
  3. Nak suruh rakan niaga sibuk berdemo, aku sendiri mesti sibuk berdemo dahulu.
  4. Nak suruh rakan niaga lepas tabung kereta, aku dulu mesti lepas tabung kereta.
  5. Nak suruh rakan niaga ada kaki baru, aku sendiri mesti ada kaki baru.
  6. Nak suruh rakan niaga bawa prospek datang kelas, aku sendiri mesti bawa prospek baru terlebih dahulu.
  7. Nak suruh rakan niaga income besar, aku sendiri mesti dapatkan income besar terlebih dahulu.
  8. Nak suruh rakan niaga tekun berniaga, aku sendiri mesti tekun berniaga terlebih dahulu.
  9. Pesan rakan niaga jangan give up, aku sendiri mesti jangan give up.
  10. Pesan rakan niaga sentiasa maintai bersemangat, aku sendiri mesti maintain bersemangat.
  11. Pesan rakan niaga tak tahu tanya, aku sendiri mesti amalkan budaya itu.
  12. Pesan rakan niaga, nak berjaya ikut jejak mereka yang dah berjaya, aku sendiri mesti ikut jejak mereka yang dah berjaya.
  13. Pesan rakan niaga, sayangi rakan niaga, aku sendiri mesti sayangi rakan niaga terlebih dahulu.
  14. Pesan rakan niaga, jangan marah rakan niaga, aku sendiri mesti ;jangan marah rakan niaga'.

Kelas Akademi


Lepas kelas. Habis kelas. Sudah kelas.
Masing2 ada agenda. Diskusi strategi nak cite MP.
diskusi macamana nak tambah senarai nama.
diskusi macamana nak convince sahabat baik.
diskusi macamana nak convince, orang vip.
diskusi macamana nak convince, orang dah cukup duit.
diskusi dengan sideline. diskusi dengan upline. diskusi dengan dline.
diskusi dengan sape2 yang sudi membantu kita naikkan sales.
selagi kita sudi bertanya, kita pasti temui jalan-jalannya.
jangan segan, buka mulut, tanya pada yang dah berjaya.
tanya pada yang sedang cipta kejayaan.
tiru jejak langkahnya. kita pasti sampai destinasi yang ditujui.
mungkin kita mesti lakukan berulang-ulang kali.
tak apa, satu hari nanti pasti berjaya, seperti mereka yang dah berjaya.
3 jejaka, cari kaedah terbaik nak convince prospek. MP mesti simple, mudah paham dan orang setuju join.

Selasa, 27 September 2011

Aku Lunch Arini...



Lunch hari ini.....

WoW!WOW!wow!

Sahabat blog.
Sahabat biz.

wow!wow!wow!
apa kena? mulakan dgn wow!wow!wow!
selalu x gini. lain macam je. penyakit apa?
happy. gumbira. suka. seronok. enjoy. macam2 lagi.
wow!wow!wow!
apa ke hal.
wow!wow!wow!
aku pun pelik. lain macam je. hari ini.
aku harap anda pun macam aku.
lain macam je rasa.
rasa....
wow!wow!wow!
rasa lain sakan. dah lama x rasa begini.
adakah masa telah tiba.
wow!wow!wow!
masa bangkit kembali.
masa bombastik kembali.
masa fantastik kembali.

kelas semalam kot.
terbakar habis.
panas sampai ke pagi ini.
panas sampai ke tengahari ini.
panas sampai ke petang ini.
panas sampai ke malam ini.
hujan pagi tadi tak mampu hilangkan panas.
teruja sakan.
tak leh tidur semalam.
tidur macam tak tidur.
termimpi-mimpi meniaga booom.
sana sini orang sibuk berniaga.
sana sini orang sibuk berdemo.
sana sini orang sibuk penuhi appt.
sana sini orang sibuk beri/terima motivasi.
semangat datang kembali.
kembali menguasai akademi taipan 181.
kaya!kaya!kaya!


antara foto yg aku snap semalam.
nokia n8...

Kelas khas semalam. Kumpulkan semua rakan niaga. Bangkitkan semangat yg tersisa. Ayuh bersama-sama dengan leader mara ke hadapan. Dulu meletup-letup. Kenapa sedikit slow sekarang. Bukan dah tak leh buat, cuma kita yg dah kurang percaya, kurang yakin dengan peluang dan diri. Buang segala negatif tersebut. Pandang depan. Peluang ini sentiasa terbuka. Prospek sentiasa menanti-nanti.
Dah lama tak penuh begini. Semalam membuktikan segala-gala. Kita masih bersama bersatu. Kita masih kukuh jemaahnya. kita masih teguh. kita masih ceria. kita masih mampu terbang setinggi yg kita mahu seperti dulu. sayap masih sama seperti dulu. mungkin kurang digunakan. upline sama dengan dulu. dulu booom, sekarang pun boleh booom. buat dan buat. jangan give up dengan penolakan.
Bincang strategi terkini. Bincang pakej2 terbaru. Bincang bagaimana nak masuk kembali pasaran. Pasaran sentiasa meluas. lebih2 lagi sejak akhir2 ini. penolakan terhadap hai-o dah semakin kurang. kita masuk perlahan-lahan. paling penting semangat sentiasa memuncak. sentiasa hadirkan ke kelas-kelas walaupun tanpa prospek. jemput semangat.
Aku tahu, mereka masih mahu. mereka masih nak. mereka masih seronok. mereka masih sayang. cuma kena push sikit. kena bakar sikit. mereka boleh bergerak. mereka boleh meluncur laju seperti dulu. usah dikenang masa dulu2. dah tak leh kembali lagi. apa yang perlu kita buat ialah turun medan semula. kongsi peluang. buat appt, sekejap lagi meniaga meriah kembali seperti dulu2, malah lebih hebat lagi.

Good. Best. Apa lagi nak. Buktikan kehebatan. Tunjukan kehebatan. Tonjol kejantanan. Masuki pasaran. Kuasai pasaran. menang pasaran. nak kahwin pun duit berkepul2. dok gitu brooo.
Ada yg tak nak balik. terus gi demo. terus gi jumpa prospek. tahniah. satu permulaan yang baik. landasan dah betul. landasan dah canggih.



Isnin, 26 September 2011

Rokok???


Dengan membayar 50 sen untuk sebatang rokok, anda sebenarnya membelanjakan;
  1. 24 sen untuk cukai hasil tembakau
  2. 14 sen untuk keuntungan pengilang rokok
  3. 5 sen untuk peruncit
  4. 1 sen untuk keuntungan pemborong/pengedar rokok
  5. 1 sen untuk dinikmati penanam/pengawit tembakau
harga sebenar sebantang rokok hanyalah 5 sen!!!
berapa ratus peratus tu...

Api Dari Utara 2


Biz tetap jalan. biz tetap on.
biz tetap buat. biz tetap mantap.
biz makin rancak. biz makin panas.
biz makin pantas. biz makin kembang.
biz makin hebat. biz makin horey.

mesti rajin turun padang. mesti kerap turun medan.
mesti kerap jumpa prospek. mesti kerap buat appt.

Wajah baru. Wajah cemerlang. Wajah hebat. Lama menanti, akhirnya muncul juga. Kehadiran dan kemunculan akan berikan impak maksimum. Sesuatu yang ditunggu-tunggu. Pasaran amat luas, tak ada yang sentuh. tak ada yang menyusup masuk. Kehadiran ini, pencetus kebangkitan mereka bersama Akademi Taipan181. Kecil tapak tangan, ngiru kami tadahkan. Bayangkan pasaran menjadi cecah 60% pasaran Malaysia. Mungkin kita, susah nak masuk pasaran India dan Cina. Tapi bila sahabat kita dari Kaum India, lebih senang yakin kaum mereka dan lebih senang pecah pasaran kaum cina. Mana tahu 100%, boleh kita kuasai. Masa depan cukup2 meriah. Masa depan cukup ampuh. Bagi siapa yang sanggup turun padang.
Cekap. Pantas. Cepat dan tangkas. Usah tunggu lama-lama. Masa panas, uruskan semua. Urusan borang ahli, urusan dana atau cash. Puncah dan ambil produk, guna dan mulakan perniagaan. Lagi cepat, lagi bagus, lagi cepat capai impian. Bila sejuk...susah nak cakap. bukan lagi 50-50. mungkin 10-90. Semakin lamabt, semakin susah nak join. Follow up pun kena buat segera. Kadang-kadang upline kena tolong. kalau tak melepas saja. ramai yang dah alami, tapi masih kena hal-hal yang sama. belajarla bro..improve sikit gerak kerja. lumayan nanti.

Ahad, 25 September 2011

Open House 2011-2


Sahabat blog.
Sahabat biz.

lagi kisah raya.
lagi kisah open house.
lagi cite, makan2 raya.
cite jalan2 raya.

tahun 2011.
sama seperti tahun2 lepas.
ada gerai satay.
ada gerai nasi lemak.
gerai char quey tieu.
gerai kambing bakar.
ada gerai laksa dan mee kari.
semuanya sedap. semuanya best.

Nasib ada padang depan rumah. bolehlah makan berselerak kat padang. nasib baik, hujan tak turun.
Amar pun asyik senyum je. raya..ramai2 orang datang beraya.
Anak buah. belajar kat nilai. belajar nursing. setahun lagi, tamat...
Encik Rosli. Awal2 lg sampai. sempat satay. tak apa, tahun depan ada lg.
Tengah ramai. tengah penuh.
Anak2 yatim dari sungai buluh.
Rakan niaga. terima kasih datang..
Orang kampung pun ada.
Rakan niaga dari utara. api dah turun kl...terima kasih datang..
Rakan lama dan rakan niaga. bermula dan terus melangkah...
Rakan sekolah.sesekali jumpa byk kisahnya. byk topiknya. dari 1 ke 1 topik. dari 1 isu ke 1 isu. byk kisah lama dicungkil kembali. keseronokan dizaman lampau.
Rakan niaga utara. terima kasih datang. lain x dtg lagi. pekena apa2 yg patut.
Ddm Azhar dan dsm Nasir.
Ada jg yg lewat.
tak sempat merasa.
dapat apa yg tinggal.
tapi terima kasih tetap hadir,wpun lewat.
banyak rumah yg kena gi.
banyak prospek yang kena jumpa.

Open House 2011

Sahabat blog.
Sahabat biz.

maaf, gambar2 ini melalui Nokia N8.
Kurang bagus. tak berapa jelas.
gambar pun tak banyak ambil.
ambil pun tak menyeluruh.
ada yg sempat aku ambil.
ada yang tak sempat.
mana2 yang tak sempat, maaflah.
kelam kabut, layan situ, layan sini.
ada jg yang tak sempat nak layan.

wow! kambing bakar. pasti jadi rebutan. siapa cepat dia dapat. lagi cepat, lagi byk makan. kali ini aku tak merasa. kata orang lebih sedap dari tahun lepas. syukur.
Cdm Indawati bersama ibunya. Nampak macam kambing dlm pinggang. syukur sempat.
Bersama datuk d.
bakar samapai masak. biar teringat2, kesedapannya.
Alamak panjangnya beratur. ginilah keadaanya sehingga habis 3 ekor kambing. ada yang tak dapat. jangan kempunan. tahun depan kita buat lagi.
Terima kasih datang. ada dari penang...wow!
Tengah sarat pun datang. makan jangan tak tambah.
Geng2 wife...
Suasana majlis hari raya hari ini. jauh pun datang, dari yan kedah pun sampai...terima kasih datang...
Kambing oh kambing. berapa lama beratur pun tak kisah. asalkan dapat. berapa x kali beratur....
Ini pulak kiosk char quey toew. boleh tahan juga panjangnya. mesti sedap punya...
Anok branok. kaum kerabat. makan tetap belasah. dari mula sampai habis licin...hi!hi!hi! tudung merah muda, tu yang berdoahnya.
Kaum kerabat. makan jangan tak makan. sedap dah tentu. saban tahun datang. best!!

Sociable