Jom Follow

Rabu, 21 Julai 2010

Upline1


Antara tugas utama upline ialah bina impian rakan kongsi, terutamanya yang baru. Kalau mereka dah ada, kita besarkan lagi impiannya. Kita perhebatkan lagi.

Biasanya orang kita, impiannya ikut kerja mereka. kerja dulu baru berimpian. impian pun biasa-biasa je. Orang lain, mereka berimpian dulu, baru pilih mana kerja yang paling sesuai dengan impian mereka. Mereka cari kerja yang paling cepat sampai ke destinasi mereka. Mereka sanggup hidup seadanya asalkan dapat capai impian. Berbezakan dengan orang kita!!!!

Saya pun sama juga. Mengajar dulu baru buat impian. Impian pun biasa-biasa sahaja. Impian tak tolak kita bekerja lebih tekun. Impian tak mampu menyuntik semangat bekerja. Impian tak memberi tenaga untuk bekerja keras. Impian sekadar ada sahaja. Dah tahu gaji kita. Impian pun ikut kemampuan gaji jelah. Nak lebih-lebih dah kompom tak boleh. Kalau rumah, asal ada tanah sikit cukup. Ada kereta, boleh bawa balik kampung dah bagus. Boleh balik kampung 2 kali setahun dah ok. Boleh bagi duit kat mak bapa seratus dua dah puas sangat. Nak ke mengerjakan haji pun dekat-dekat nak pencen.

Pengalaman mengajar menengah di sekolah dulu. Kalau ditanya pelajar kita.
"nak jadi apa lepas ni?"
"tak tahu. tengok result SPM dulu".
Pelajar lain, terutamanya budak cina.
"nak jadi akauntan, cikgu" dah tahu dengan jelas. Berapa A mereka perlu perolehi dalam SPM. Berapa jam sehari perlu belajar.

Berbezakan. Kualiti kerja akan berbeza orang yang mempunyai impian yang besar dengan orang yang mempunyai impian yang biasa-biasa. Orang mempunyai impian besar akan memilih tindakan yang boleh menolak mereka gengam impian. Mereka akan bertindak setiap saat. Lagi cepat capai lagi bagus. tak persiakan peluang yang datang.

Sebab itulah langkah pertama, rakan kongsi masuk je. bina impian mereka. kalau dah ada, besarkan lagi dan yakinkan mereka. semua impian akan tercapai. tunggu masa je. jangan berhenti buat je. inilah landasan paling cepat nak capai impian. Taipan ada caranya, nak capainya. tak ada mustahil dalam dunia asalkan sanggup berusaha.

dah terbukti. dulu mustahil/tak ada dalam mimpi pun. tapi dah ramai yang memiliki kereta mewah. nak melancong ke luar negara, tak ada niat sedikit pun. kini dah beberapa kali ke luar negara. dulu tak mimpi pun nak ada simpanan ratus ribu ke atas. sekarang lebih pada itu pun ada yang dah ada.

kalau orang dengar/tahu kita punya impian, terkejut beruk mereka.
" aku mati, hidup balik pun tak akan capai impian tersebut."
"aku mati, hidup balik, mati dan hidup balik pun tak akan capai impian itu."
biar sampai gitu sekali kita punya impian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable