Jom Follow

Rabu, 21 Julai 2010

kelas7


salam. salam 1Malaysia. salam kemenangan. salam pemenang.
hari rabu. hari 1 lepas kelas. bagaimana meniaga hari ini? tentu lebih jadi. semangat kelas semalam masih membara. dah guna strategi baru? strategi tu salah satu strategi yang boleh digunakan untuk dapat prospek. kalau ada yang lagi bagus silakan. kongsi-kongsilah dengan warga lain. dapat jugala pahala.

ramai yang guna strategi semalam. tak semua orang berjaya dengan kaedah tu. orang lain mungkin sesuai dengan strategi lama. terpulang. ada yang boleh jadi dengan tt, ada orang tak berapa jadi. mungkin sesuai dengan sistem pakej. buatlah apa yang patut. janji boleh meniaga. janji boleh dapat income. janji boleh capai impian.

jangan buat yang songsang sudahlah. dapat banyak pun tak guna. orang marah. banyak lagi cara nak dapat duit. meniaga ni berteraskan integriti. kejujuran dan kepercayaan. sekali buat silap, nama baik tercemar susah nak cuci. lama-lama meniaga jadi susah. nak salahkan siapa, kalau sendiri buat silap.

pagi tadi sempat juga menelaah buku "bagaimana saya menjadi jutawan" oleh adam khoo. menarik dan boleh jadi panduan menuju ke planet jutawan. siapa adam khoo? rakyat singapura. menjadi jutawan pada umur 26. memiliki 3 perniagaan yang menghasilkan tak kurang rm45 juta setahun. beberapa buku yang ditulis olehnya. semua bukunya ada dalam terjemahan bahasa melayu. dalam koleksi saya ada dua-dua bahasa.

tabiat orang jutawan subtopik yang saya baca tadi
  1. sentiasa lakukan yang lebih baik daripada apa yang diharapkan- nak income besar mesti jumpa sekurang-kurangnya 3 prospek sehari. tapi kita letak sasaran lebih dari itu. mungkin 6,7 orang sehari.
  2. bersikap proaktif
  3. bertanggung jawab 100%- tak salahkan orang lain. kita bertanggungjawab dengan apa yang berlaku. bonus turun, kita kerja kurang. dline mati, kita tak pandai jaga dan cakap lepas. group menguncup, kita belum pandai jaga. meniaga slow, mungkin strategi tak bagus. tak salahkan orang lain, tak salahkan keadaan ekonomi. tak salahkan group. kalau dok salahkan orang lain. seolah-olah kita hidup bawah kawalan orang lain. mana boleh. kita mesti ambil tanggungjawab terhadap kehidupan kita.
  4. memperlambat kepuasan.- ramai kita dapat duit, belanja dan habis. cari lagi. semua nak sekarang. meniaga ni perlukan kereta sebagai bukti. ada sampai 2,3 kereta mewah. kalau boleh 'giler-giler' kerja ok. ada yang banyak harap dline yang banyak buat. parah tau. lain-lain tu kemudian. dah dapat keta, kumpul aset banyak-banyak. ini sumber pasif income kita. selalu saya bayangkan kalaulah saya ada 10 rumah kedai. sewa sebulan bersih rm15k sebulan.
  5. memiliki integriti- jangan menipu. mesti jujur. mesti punch sales orang. tak main duit. buat apa yang dicakap. jangan sedap cakap je, buatnya lain. orang tak percaya. macamana meniaga nak bertahan lama. meniaga kita ni berurusan dengan orang. orang ikut kita pun pasal meniaga. tak ada ikatan lain. ikut kerana mereka nak. bukan pasal kita suruh. suka hati ikut. kalau tak nak ikut, kita tak leh marah.
  6. buat apa yang kita suka- mesti suka meniaga ini, termasuk yang berkaitan dengan meniaga. demo mesti suka. kelas suka, tegur stranger suka.
  7. kesungguhan 100%- tak berjaya kalau setakat dok cakap nak. kena action. action pun mesti sungguh-sungguh buat. mesti dapat. bukan harap dapat.
  8. mampu mengubah kegagalan menjadi kejayaan
nak dapat lebih lanjut, boleh baca bukunya. tak rugi melabur dengan membeli buku. ilmu bertambah. duit akan berterusan masuk. kalau boleh 3% dari pendapatan setiap bulan beli buku atau cd motivasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable