Jom Follow

Sabtu, 24 Julai 2010

minyak naik lagi3

Salam. Salam 1Malaysia. Salam kemenangan.

hari ini hari sabtu. ada kelas hari ini. kelas esok dipercepat sehari. esok ada anugerah sm&ssm kawasan tengah. hari dan masa tak penting, janji meniaga jalan. janji meniaga terus meroket. janji meniaga menjadi-jadi. janji melebar meniaga.

meniaga mesti jadi, tak boleh harap-harap jadi lagi. tak boleh lagi dok kata, tak jadi bulan ni, bulan depan jadi. tak boleh lagi bonus cukup-cukup makan. mesti jadi. buat sampai jadi. mesti berjiwa pemenang.

kenapa mesti jadi?
minyak, gula dan saman. 3 hamba Allah inilah, meniaga mesti jadi. harga minyak dah naik, benda-benda lain pun mesti ikut naik. kerajaan boleh kata je tak naik. padahal jaminan tu bertahan 2,3 hari je. kita ni yang tanggung. kita ni yang dok isi minyak dan isi perut. kita ni yang bergerak ke hulu, ke hilir. ada yang bergerak sejauh 5K- 10K KM sebulan. cuba bayangkan berapa pertambahan kos bulanan kita.

pertambahan kos dah wajib. tak boleh buat apa lagi. kerajaan dah tetap. cite apa pun, keputusan tetap keputusan. naik tetap naik. marah, merungut dan melalak sekali pun tak membantu kita. jadi kitalah yang mesti membantu diri dan keluarga. nak serap pertambahan duit keluar tu, kena tambah yang masuk. masuk mesti bertambah, keluar juga dah tentu bertambah.
kita patut bersyukur kerana berada dalam landasan tepat. landasan untuk menjadi kaya.landasan untuk senang berbelanja. kita yang dah masuk, kenapa perlu merungut. teruskan kerja kita. teruskan buat. teruskan jumpa prospek. teruskan menjadi kaya. teruskan duit masuk.

tak perlu merungut lagi. tambah kerja. tambah masa buat. tambah jumpa prospek. tambah senarai nama. tambah masa jumpa mentor. tambah masa berguru.merungut tak selesai masalah.

peluang buat duit dah depan mata. terus buat, jelah. tak payah pikir, tak payah tanya bilala minyak nak turun. sepatutnya minyak naik, menjadi pembakar semangat bekerja. kerja, kerja, kerja. meniaga, meniaga, meniaga.
kerja lebih bersemangat lagi. kerja lebih seronok. bukti pada kawan-kawan yang belum 'masuk', minyak naik kita 'tak ada hal'. minyak naik kita masih boleh berbelanja macam sebelum naik. kita masih boleh balik kampung seperti selalu juga.

minyak oh minyak.
pembakar semangat juang kami. 
pencetus kerja kuat kami. 
perkuatkan kami ukhuwah sesama kami.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable