Jom Follow

Selasa, 17 Ogos 2010

Suasana Meniaga Cukup Penting

salam.
AT 181. apa tujuannya? apa fungsinya pada kita? apa manfaat pada meniaga kita?
AT cipta suasana meniaga sahaja. diri sendiri yang bertanggungjawap terhadap meniaga masing-masing. AT mencipta ruang. AT mencipta kerancakan meniaga dan akan membantu kita meniaga iaitu meningkat keyakinan prospek terhadap diri kita dan perniagaan ini. AT membuat meniaga kita jadi lebih mudah. tapi kalau kita tak buat, AT tak salah. AT bukan boleh bagi duit pada kita. AT hanya alat untuk mudah meniaga. alat untuk mudah ajak orang berniaga. tapi kalau kita tak gi jumpa prospek. kitalah yang salah.

2009,2008,2007, kelas AT begitu meriah dan siapa yang datang pasti terpikat. siapa yang datang pasti join. kenapa? sebab suasana yang pengaruhi prospek masuk. siapa yang boleh bawa prospek yang ramai dialah yang beruntung. tak boleh bawak, diri sendirilah yang rugi. kenapa meriah? semua leader hadir dan kehadiran mereka dengan suhu keyakinan yang tinggi terhadap meniaga ini. kereta mewah tersusun depan lobby, prospek datang pun teruja. kini, leader dah sejuk. ramai yang tak hadir. kehangatan kelas pun tak power, prospek datang pun tak teruja sangat. nak buat closing pun lebih susah sikit. tapi meniaga masih lagi booom.

bagaimana nak panas kembali? leader mesti hadir dan bawa rakan kongsi. kena lebih yakin pada diri dan suasana yang AT bakal cipta kembali. cipta semula suasana meniaga seperti dulu. buka AT sahaja yang dah hilang suasana tapi semua group. masing-masing sedang tercari-cari idea nak cipta suasana.

meniaga sikit turun. ramai yang dah tak yakin dengan AT. mula nak tunjuk pandai. ada juga yang memandai-mandai. ingatlah strategi apa pun, kalau tak ada suasana meniaga tak boleh jalan. suasana dan strategi mesti betul. AT buat macam-macam tu nak wujudkan suasana seperti dulu. buat roadshow, majlis pelancaran AT , panggil hj hanim, panggil uzstaz sukri, tu semata-mata nak kembalikan suasana meniaga seperti dulu. nak suasana panas seperti dulu. baru meniaga boooom. bukannya buat kelompok kecil dengan strategi terbaru.

dulu! ramai yang percaya meniaga jadi kerana mereka pandai. meniaga jadi kerana mereka hebat. meniaga jadi kerana strategi terkini mereka. ingatlah meniaga jadi tu pasal dah ada suasana. suasana dalam AT dan di luar AT. kita menjadi kerana tumpang suasana AT dan luar AT, iaitu dari group-group lain. kami pun hanya tumpang suasana AT sahaja, baru jadi meniaga. tak boleh rasa pandai. tak boleh rasa serba tahu. bila suasana dah tak sama dengan dulu, meniaga pun tak menjadi. income pun merosot.

kalau pandai, sebelum ini meniaga dah jadi la. tapi sebelum ada AT meniaga hanya cukup-cukup makan sahaja. tak lebat seperti ada AT.

suasana mesti wujud. kita kena buat tetapi strategi boleh bina atau tiru strategi group. kena jadi peniru terhebat. tapi buat masa ini masing-masing tercari strategi. AT dah ada strategi cuma suasana je belum pulih. kerja semua warga AT kena wujudkan suasana meniaga. bukan kerja seorang 2, tapi tugas semua orang. baru capat jadi. kalau tak meniaga jadi yo yo je. datang kelas semula. bawa rakan kongsi baru dan lama. tingkatkan suhu keyakinan pada AT, syarikat dan diri.

kayu bakar je yang lembab sekarang ni. tambah cuaca selalu hujan. susah nak terbakar. bubuh minyak pun susah nak nyala. dulu kayu dah kering, cuaca pun berangin. bakar mudah nyala tak payah bubuh minyak pun. 1,2 kayu lembab pun bila masuk dalam golongan kayu kering,boleh kering dengan cepat.

masa meniaga menjadi-jadi dulu pun masih ada yang tak berapa nak jadi meniaganya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger