Jom Follow

Jumaat, 27 Ogos 2010

cuti dan tak ada hal.

hari ada yang cuti dan ada yang bekerja. tak ada hal. meniaga mesti jalan. tak boleh cuti. kena terus buat. rehat bukan keperluan buat masa sekarang. rehat bile penat je. tidur 3,4 jam malam dah ok. esok dah mula kerja balik. meniaga, meniaga, meniaga.

sejak meniaga, istilah cuti dah tak wujud. kerja, kerja dan kerja. kerja pun bukan seperti dulu. masuk jam 8 dan keluar jam 5 petang. sekarang ni keluar kita yang tentukan dan balik pun kita tentkan sendiri. tak terikat dengan sape-sape. terikat dengan impian yang nak capai je. nak capai cepat, kerja gile-gile sikit, cepatlah capainya. kalau nak lambat capai, kerja pun santai-santai.
beli jangan tak beli.

kl akan penuh. jam. nak berbelanja keperluan raya. tapi ramai warga AT nak menyibuk juga. cari prospek. cari prospek. tambahkan senarai nama. panda-pandailah esok menyibukkan diri. mesrakan diri anda dengan stranger di bazar ramadhan lorong tengku abdulrahman esok. dengar cite jam 10 am nak bertolak. naik lrt je, elak jam. esok pulak jumaat. aku tak pergi kot. kalau pergi pun lepak kat kedai buku je.
mungkinkah esok jadi begini kl. orang masuk bandar, shooping baju raya.

kerja,kerja,kerja. terus kerja. banyak aptt. kutip dokumen dan banyak lagi yang boleh buat. ada yang balik kampung. berbuka puasa dengan orang tua sambil-sambil cari kenkawan kat kampung. tak apa. berkongsi tak salah. nak ok. tak nak pun ok. kita tetap teruskan meniaga dan tetap jadi kaya.

kerja, kerja,dan terus kerja. ada yang mesti kerja sampai umur 58 tahun. meniaga ini, kerjanya sampai mati kot. atau kerja teruk-teruk sekarang, 10 tahun lagi boleh rehat kot. mana tahu, boleh capai impian ini. kerja sekarang 10 tahun lagi pencen. kerja kerana minat je dan bukan lagi kerana sesuap nasi. income besar yang ditawarkan oleh AT, rugi kalau lepaskan. sentiasa dibimbing/dibantu/dimotivasikan. AT bersedia bila-bila masa untuk berbakti pada anda.

kerja, kerja, kerja dan terus kerja. ada orang kerja dengan terpaksa. demi gaji. bukan kerana minat. dah tak dapat kerja lain. kerja sambil merungut. tapi kita kerja ini kerana duit dan minat. mesti suka pada kerja, baru boleh bertahan lama.

kerja,kerja dan kerja. ada orang kerja tapi bukan seperti kerja. macam bermain je. sebab dah minat dan menyukai kerjanya. kerja lebih masa pun tak ada hal, rasa sekejap je. tak balik rumah pun tak ada hal. kena terbang jauh pun tak ada hal. kerja yang disukai. adakah anda suka kerja anda sekarang?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable