Jom Follow

Ahad, 28 Ogos 2011

SMDMPRTM.


Sahabat blog.
Sahabat Akademi.

Ha!ha!ha!ha!
Aku dah dok kat kg. Semalam sampai,setelah harungi perjalanan selama 6 jam. Bermula jam 2am dan sampai jam 8.30 am.
Perjalanan ikut plus, menuju utara dan exit di kuala kangsar, tuju grik, jeli dan tanah merah.
20km sebelum sampai tapah, jam. Tak teruk sgt. Tp memboringkan. Bawa slow tak macam selalu. Dr kl munuju kuala kangsar ambil masa hampir 3 jam. Hari biasa hanya 1.30 jam sahaja.
Dar situ ke grik, jalan lancar. Tak ada sgt keta. Bersahur dijalanan. Bekal memang dah bawa, tak perlu singgah kedai.
Anak2 lena sakan. Tak bising.
Kenapa lewat bertolak. Gi alamanda dulu. Beli ganjaran diri sambil buat pelaburan. Beli barang kemas. Masa plg baik buat pelaburan emas. Boleh pakai dan untung pun dpt. Malas nak pakai, simpan kat bank rakyat. Bila emas naik, gi buat kontral. Dpt untung. Lumayan. 2 hari lepas emas naik cecah 197. Tertinggi. Meniaga mlm, dpt duit, beli emas. Bg yg minat. Tak minat, jgn buat. Paling penting terus berniaga hingga capai segala impian.
Banyak sgt. Semua berkenang. Itu nak. Ini suka. Itu sesuai. Ini lawa. Itu cantik. Pilih. Pilih. Tanya kawan. Nasib baik juga gi 3,4 org. Bolehlah bawa bincang. Tanya2 pendapat. Tak cukup duit, geng boleh top up. Hi!hi!hi!. Semuanya singket. Itu yg lama. Ingatkan siap awal tapi jam 10 pm belum siap lg. Bukan km je yg ada, ramai lagi.
Lepas situ. Makan dulu. Taipan corner jd pilihan. Macam2 ragam. Macam2 cite. Itu yg jd lewat. Balik rumah. Susun barang dan memulakan perjalanan balik kampung.

Kelantan.
Meriah. Dah ramai yg sampai. Kat tanah merah. Sesak. Nak parkir pun susah. Jln dah byk yg sehala. Sikit pening. Baru mulakan.

Towkey emas paling happy. Kedai emas penuh. Pelanggan ramai. Org luar, balik beli kat kelantan. Byk pilihan kata mereka. Paling penting, orang melayu. Walaupun tak semuanya melayu. Semalam, aku lalu beberapa kedai emas. Penuh. Lagi pun getah mahal. Dapatlah beli rantai, gelang, subang baru. Berhati2hati. Byk kes ragut dan kecurian. Tak happy raya nanti.
Bukan kedai emas je yg jd tumpuan. Kedai perabut dan barangan letrik juga penuh. Anak2 balik. Hadiahkan utk perabut/barangan pada orang tua. Beli sofa,katil, dapur, periuk letrik,kipas, lampu, peti sejuk dan apa2 lagilah nak. Kipas barang pilihan utama. Panas. Tak leh nak tidur. Kipas ada, tapi tak cukup. Kena beli tambah. Lebih2 lagi. Kat bandar pakai ac. Lg ketara panasnya.

Raya dan perniagaan. Paling akrab. Raya dan buat duit.
Raya dan MLM. Akrab. Tambah senarai nama. Sahabat lama, senang jumpa. Kawan lama, muncul kembali. Reunion dah macam wajib, setiap kali raya. Masa inilah nak sambung silaturrahim. Salah satu punca2 rezeki ialah orang yg selalu bersilaturrahim. Niat jumpa kena ikhlas. Jgn pula gi reunion semata2 nak cari prospek. Kalau yg menyerah diri nak jd prospek. Itu tak salah. Kita bersedia.

Aku pun ada reunion. Hari khamis. SMDMPRTM.
M

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable