Jom Follow

Ahad, 7 Ogos 2011

Komuniti tangan di atas.

Salam Ramadan.

Berbuka di mana hari ini, mana tahu hari ini berbuka kat luar bersama keluarga. Atau berbuka kat rumah, masak lauk kegemaran keluarga. Boleh buat persediaan rapi, maklumlah hari minggu. Lepas zohor, terus masuk dapur. Hari lain tak sempat, lebih kpd bazar ramadan.

Masak sendiri lbh bagus, bersih dan lebih berkat. Jgn berlebihan pulak. Kot2 membazir. Ada juga, berbuka kat luar. Hotel atau restoran yg adakan buffet ramadan. Ada duit boleh la. Ada jemputan boleh la. Bukan murah. Makan bukan byk pun. Kena nasi dan air dah kenyang. Lain2 tu, dah tak perlu lg. Rasanya tak berbaloi bayar mahal2. Lagi pun banyak hotel tak dpt halal jakim.

Aku 2 hari ini, berbuka dgn keluarga kat kampung. Semalam di Kok Berangan, Pasir Putih. Menu utama semalam bubur lambuk. Best giler. Lain2 ada, tp itu pilihan utama aku. Lebih sedap, cukup ramuannya. Buat kat KL tak cukup pucuk2 kayu, sikit kurang. Lg pun berbeza air tangan. Ada jg kuih muih yg dibeli di bazar ramadan, RM 1 sebungkus. Murah lagi sedap. Cukup rasa.

Hari berbuka puasa kat Becah Kelubi. Menu tomyam campur dan lauk pauk. Beli kat Golok. Ikan bakar dan macam-macam lagi. Lepas berbuka, bertolak ke KL.

Warga Akademi Taipan.
Apa aktiviti anda? Terus buat demo. Teruskan buat WAB. Teruskan bekerja. Besar dan kukuhkan network. Jgn berhenti kembang. Buang sifat malas dan rasa selesa dgn apa yg dimiliki. Bulan puasa bukan masa utk berehat. Bukan masa utk bermalas2. Masa utk terus berjaya. Masa utk terus buat duit. Masa utk terus buat pitis. Masa utk kita dan rakan niaga bina kekayaan. Kalau tak sampai jutawan pun, hidup kita lebih senang berbelanja.

KL ada kelas WAB. Info yg aku dapat, sambutannya semakin baik. Semakin ramai org datang. Alangkah bagusnya kalau, semua leader/cdm hadir. Pasti lebih meriah.Pasti lebih meletup-letup lagi. Datang awal lagi bagus.

Kuching Sarawak pun ada WAB. Tetap mengganas walaupun baru pertama kali buat. Projek baru, beri nafas baru utk kita harungi perniagaan ini. Aku pasti warga bumi kenyalang akan berjaya. Cdm Shila, Cdm Pah, Cdm Asiah, Cdm Adul turut menceriakan acara tersebut.

Masa amat pantas berlalu. Dah seminggu berpuasa. Kena pulun awal bulan, sebelum org sibuk buat persiapan raya. Beli baju dan buat kuih. Masa tu nak buat appt lebih susah. Apa pun utk berjaya, jgn byk alasan. Buat dan terus buat. Capaikan target sebelum 20hb. Lps kt kerja tanpa tekanan. Lebih2 lg yg buat meniaga ini secara penuh masa.

Ingatlah selagi kt berusaha dgn jujur, pasti ada rezekinya. Usah risau. Cuma lebihkan sedeqah dlm bulan puasa.

Jom kt pakat buat komuniti tangan di atas. Beri bantuan kpd yg memerlukan. Sekampit beras setiap bulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable