Jom Follow

Isnin, 22 Ogos 2011

Keta oh keta..




Salam Ramadan.
Buat sahabat blog.
Sahabat seperjuangan.
Sahabat seperniagaan.
Sahabat semalaysia.
Sahabat seasia.
Sahabat sedunia.

apa hal aku pagi ini.
aku pun tak tahu.
tetiba je bubuh gambar keta.
nak tambah keta?
ohhhh tidak, untuk hari ini.
esok lusa belum tahu.
duit ada, ada yang terpikat.
tak mustahil aku tambah keta....

ada keta.
pasti ramai yang ada.
pasti ramai yang berkira nak memiliki keta.
pasti ramai yang nak tukar keta.
pasti ramai yang nak keta yang lebih besor. 
hi!hi!hi! keluarga dah bertambah.


beli cash atau loan bank.
cis! itu yang keluar...
mana ada orang beli keta cash.
keta lembu boleh la.
keta harga 4,5 ribu boleh la....
mestilah loan bank....
berapa lama mahu ikat?
berapa lama bank mahu bagi?
selama yang boleh.

kenapa tak 3 tahun?
lebih jimat.
tapi berapa RM sebulan kena bayar.
kenapa tak 4 tahun?
pun masih lagi jimat.
tapi berapa RM sebulan kena bayar.
kenapa tak 5 tahun?
pun masih jimat.
tapi berapa RM sebulan kena bayar.  


 ikut teori perancang kewangan.

kalau gaji rm 2000,
kita hanya layak beli keta dengan ansuran rm 200 sahaja. 
keta apa bayar sebanyak tu sebulan....
kalau gaji kita rm 4000,
kita layak memiliki keta dengan ansuran rm 400...

ikut teori perancang kewangan,
kita bayar keta bukan dari duit gaji.
bayar melalui pasif income, pelaburan, perniagaan yang kita buat.
senang cite, 
dari sewa rumah ke. sewa kedai, jual burger malam2.
jual nasi lemak, jual goreng pisang, jual air kelapa, jual air tebu, jual kat pasar malam.

itu yang mereka cakap.
lain pulak yang kita cakap.
terpulang pada diri kita.
tapi ikutlah kemampuan kewangan kita.
jangan sampai membebankan kewangan kita.
nak makan pun berkira, nak beli susu anak pun susah.

jom berbisness bersama aku???
mana tahu boleh beli keta bayar dalam masa 4,5 tahun sahaja....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable