Jom Follow

Jumaat, 5 Ogos 2011

Balik Kampung


Lepas terawih malam ini.
Aku sekeluarga akan balik kampung.
Balik Kelantan.
Pasir Putih dan Tanah Merah.
Semoga perjalanan kami sekeluarga akan dilindungi Allah.
Cepat dan dapat bersahur kat rumah di Pasir Putih.
Semoga Allah boleh sampaikan kita dengan selamat
dan perjalanan menjadi mudah dan singkat.
bukan kereta yang jadikan kita sampai ke destinasi 
tapi Allah. Kereta adalah sebagai asbab sahaja.
Kita tak boleh yakin dengan  kereta, 
tapi yakin dengan Allah.
Ramai yang tak sampai destinasi,
berbagai-bagai halangan terjadi dalam perjalanan.

kalau ikutkan hati,
lepas berbuka terus jalan.
tapi Cdm Kartini kena gi demo dulu,
kat bangi. Dah ini kerja pilihan nak buat macamana.
aiman pulak gi tuisyen dulu.
aku solat terawih dulu.
tapi tak habis, kaki masih sakit
tak boleh berlama-lama duduk.



Bukit Kinrara-Gombak-
Bentong- Raub- Kuala Lipis-
Gua Musang- Kuala Kerai-
Machang- Pasir Putih( Kok Berangan).

Ahad lepas terawih bertolak semula ke Bukit Kinrara.
Berbuka dan bersahur dengan orang tua.
dah lama tak terawih kat kampung.

Sapelah jadi imam kat Becah Kelubi.
Tok Imam lama Pok Cik Nawi,
dah meninggal tahu dunia lepas raya.
Kalau tak mullah nilah yang akan pimping solat terawih.
mula-mula dulu buat 20 rakaat,
tetapi beberapa tahun kebelakangan ini dah buat 8 rakaat.
Anak-anak muda pun dah pandai pilih,
masjid, surau yang buat 8.
Cepat habis, cepat gi makan ccolet.
dulu, tak ada pilihan.
semua surau dan masjid buat 20 rakaat.
tapi makmum akan pilih mana imam yang baca paling cepat.
mereka akan pilih imam yang baca fatihah senafas je.
kadang-kadang makmum tak sempat baca fatihah.
terlalu cepat imam baca.
itu pengalaman dulu-dulu.
takbir pun boleh tahan.
sekuat tenaga.
lepas terawih suara boleh serak.
siap berlawan lagi tu.


Mungkin Pok Tengah Cik Mat akan ambil alih.
Orang lain rasa tak ada yang boleh.
mungkin juga, ambil imam import.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable