Jom Follow

Khamis, 10 Januari 2013

Mee Tarik Warisan Asli.

Siapa minat mee.
Boleh cuba pula mee kat sini.
Dah masuk Jalan-Jalan Cari Makan, TV3.
Mee Tarik Warisan Asli Hassan.
Mee Tarik Warisan Asli. Nampak yang berdiri dibalik cermin. Itulah pekerja yang sedang tarik tepung untuk dijadikan mee, sebab itulah dinamakan mee tarik.
Macam mee sup je tapi lain dari yang biasa kita jumpa.
Licin lemu. Sedap punya pasal.
Jelas tertera lokasi Mee Tarik Warisan Asli. Orang Cina dari Tanah Besar China, yang punya. Bawa sekali isteri & anak & ayah & mak. Nak cakap melayu pun tahu sikit-sikit. Pekerjanya dari China & Indonesia. Lokasi sekarang ni baru. Dulu hanya warung tepi jalan sahaja.
Aku nak sambung lagi pasal Mee Tarik.
Semalam aku pi. Petang tadi aku pi.
Tak boleh tahan. Teringat-ingat kesedapannya.
Sukar nak dapat kat tempat-tempat lain.
Memang betul-betul rasa macam makan kat Beijing.
Ramuan-ramuannya ternayta asli.
Aku biasa jelajah kedai restoran cina muslim.
Semalam semasa aku sampai.
Dah ramai, tunggu dekat 45 minit juga.
Untuk hari ini,sikit cepat, tunggu sekitar 30 minit.
Kami sampai petang tadi dekat-dekat pukul 6 petang.
Kalau lepas mahgrib,aku rasa lagi ramai.
Dah masuk Rancangan Jalan-jalan cari makan TV3.
Duduk je. Menu sampai bersama kertas dan pen. Tulis je mana yang nak. Nak tanya lebih-lebih, bukannya faham. Pekerja mereka datang dari China. Adalah beberapa pekerja Indonesia. Ini semalam punya gambar. Pilih betul-betul.
Petang tadi punya foto. Boleh tahan. Ramai customernya. Kedai sebelah pun penuh juga. Itu yang lambat.
Tarik perhatian customer. Pakat dok tengok, proses pembuatan mee tarik.
Inilah pilihan kami. Woo! Amat sedap..
Kita sambung lagi kisahnya.
Aku belum jumpa tuannya lagi.
Aku tanya anaknya hari itu.
Bapaknya balik Beijing.

Kat bawah ni.
Foto, yang aku snap semalam.
Dah 3 hari berturut-turut aku ke sana.
Tak puas makan, asyik nak je.

Baru dapat snap dari depan kedai. Kelihatan Isteri Tuan Kedai. Tuan Kedai, masih di Beijing.
Aku bersama Ayah Tuan Kedai. Cakap Melayu tak tahu langsung. Main tunjuk & angguk saja. Datang untuk bantu melicinkan biz.
 Dah lama aku tak ke sana.
Pekena mee tarik.
Tapi semalam, tiba-tiba timbul keinginan untuk ke sana.
Lagi pun masa tu, kami dah ada kat UPM.
Ada 2 pilihan.
Satay willy @ mee tarik.
Kami pilih untuk ke Sungai Besi.
Pekena mee tarik.
Dah rezeki aku semalam.
Dapat jumpa dengan tokeynya, yang dalam gambar tu.

Dah jumpa. Abil gambar bersama. Bukan mudah nak jumpa. Kerjanya ulang alik Malaysia dengan China. Sebuland di Malaysia, sebulan di China. Kat Malasyia ada biz. Kat China juga ada biz. Keluarga mereka setakat ini dah ada 11 buah restoran Mee Tarik. Di Malaysia hanya satu ni, lain-lain ada kat China. Datang Melaysia, berniaga tepi jalan sahaja. Kini dah miliki restoran.
Itulah bumi Malaysia.
Man jadda wajada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable