Jom Follow

Selasa, 1 Januari 2013

Budak Indon Nak Kaya.

Kami lunch di restoran ayam penyet, IOI.
Kat meja sebelah. Pemuda lepak & layan fb. Dah habis makan.
Tengok muka, bukan orang Malaysia.
Terpikir aku. Ramai yang makan kat sini ialah orang indon.

"awak orang mana. Bukan orang sinikan."
"saya indonesia, Medan."
"datang sini kerja @ belajar?"
"kerja."
"kerja kat mana?"
"kat puchong."
"dah lama kat sini."
"dah 5 tahun."
"selalu balik ke."
"baru sekali."
"kan dekat je Medan."

Dia senyum je.

"tak apa, asalkan duit tiap-tiap bulan sampai."
Dia angguk, mengiakan apa yang aku cakap.
Terpikir aku. Nak berjaya. Wajib buat pengorbanan. Tak boleh buat main-main.
Kalau asyik balik je, mungkin tak dapat kumpul duit yang banyak. Tak kaya. Tak senang.
Mana tahu, sebelum kaya dia tak akan balik.

Terpikir aku.
Masa bina meniaga dulu-dulu.
Anak- anak kerap kena tinggal.
Bukan lama pun.
Paling lama pun 2,3 hari je.
Itu pun bukan sokmo-sokmo.
Tapi dah ada yang bising.
Tengok sekarang. Dah tak terlalu disibuk.
Bila dah ok. Ada masa buat mereka.

Indo datang sini, kaut kekayaan.
Tak pikir pun nak balik, sebelum jadi kaya.

Begitu juga Cina dulu-dulu.
Datang Malaysia, untuk selama-lamanya.
Tak sibuk-sibuk pikir nak balik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable