Jom Follow

Khamis, 17 Jun 2010

keluhan4

semalam kisah orang muda. peluang yang terhidang jangan biarkan ianya berlalu begitu saja. ambil peluang dan gunalah sebaik mungkin. buatlah sungguh-sungguh. meniaga ini tak ada yang gagal. semuanya akan suksess. buat, buat, buat dan sampai jadi.

ada juga walaupun dah lama kerja. masih lagi hadapi masalah keewangan. hidup dengan berhutang. belum habis bayar loan dah kena buat loan lagi. anak nak belajar pun mak bapa kena buat loan, nak renovation rumah kena buat loan, nak baiki rumah orang tua pun kena buat loan. nak repair keta pun ada yang kena buat loan. nak balik kampung sambut raya pun kena buat loan, nak buka sekolah kena buat loan. anak nak kahwin mak bapa masih lagi kena buat loan. segala-galanya loan.

fenomena ini biasa berlaku, terutamanya berpendapatan rendah. bukan setakat bank tapi loan koperasi pun ambil. sesetengah kes tu sampai 3,4 koperasi yang dia ambil loan. tak percaya boleh tanya/risik-risik orang koperasi. saya pernah kenal dan berurusan dengan orang yang urus pinjaman koperasi. ramai sangat yang buat loan untuk tujuan di atas. itu pinjaman duit cash. belum lagi beli barang guna koperasi. ada yang beli basikal pun bayar cicilan dengan koperasi. ada juga yang terpaksa pinjam dengan ah long.
saya kemukan isu ini bukan nak bangga dengan apa yang kami ada, tapi sekadar berkongsi dengan anda semua. masa mengajar dulu pun saya berkawan dengan pembantu makmal, kerani, driver. selalu dengar rintihan tak cukup duit. nak beli sesuatu pun mesti kira betul-betul. tak boleh lari badget. tak cukup duit nanti, walaupun dah lama kerja. ada yang dah 20 tahun kerja.

kena buat sesuatu, kalau mahu keluar dari kemelut tersebut. kalau tak sampai pencen pun kita masih lagi menanggung hutang. kena buat kerja k2 atau k3. buat mlm pun salah satu jalan penyelesaiannya. dah ramai yang berjaya keluar dari kemelut tersebut. malah dah boleh pencen sebelum pencen. bertukar kerjaya di hujung kerjaya. nak rasai sedikit kebebasan masa.

mlm meniaga yang dibimbing sepenuhnya oleh upline dan group. modal pun tak besar, tak perlu opis dan pekerja. perlu berani dan tekun saja. tak perlu pandai, tapi perlu pandai ikut saja. tak kira siapa kita. tak kira apa pangkat kita di luar sana. ikut orang berjaya, kita pun akan berjaya seperti mereka.

bertemu di puncak kejayaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger