Jom Follow

Selasa, 26 Julai 2011

Suka/Tak Suka Bukan Milik Aku


bertemu lagi.
agak lama tak menulis bicara.
ada yang dok menanti,
ada juga yang dah menyampah.
ada yang biasa-biasa.
itu semua lumrah manusia.
kita tak boleh paksa orang suka/sayang pada kita.
suka/benci tu milik orang lain.
apa yang perlu bagi kita,
seboleh mungkin jangan ada yang terluka,
dek cakap-cakap kita,
dek gelak-gelak kita,
dek bisik-bisik kita,
dek apa-apa saja.
 
orang suka, 
ok,
tak suka.
nak buat macamana.

aku bekas guru.
sama juga.
semasa mengajar dulu-dulu.
aku mengajar teknik cheras,
ada juga orang panggil teknik KL.
sama la tu.
aku ajar subjek fizik.
ada pelajar suka.
ada pelajar tak suka.
ada pelajar ok je. 
suka tak, benci pun tak.
jenis datang sekolah,
boring dok rumah.
nak ponteng sekolah,
takut mak bapak marah.
tak bagi duit poket.

berniaga mlm pun sama.
ada orang suka.
ada orang tak suka.
ada orang meluat.
ada orang menyampah.
ada orang trauma.
bila tahu kita menjalani perniagaan
berbentuk MLM.
 
tahu je ,
terus tak nak jumpa.
terus tak angkat telepon.
terus tak balas sms.
terus tarik muka.
terus tak nak kawan.
terus jadi musuh.
terus diam.
terus tak reti cakap.
takut diajak bersama-sama
berniaga.
tak nak. tak suka. cakap elok-elok.
aku/kita tak marah.
kita tak paksa join.
kita masih boleh kawan lagi.
tak suka biarlah pada MLM je.
jangan tak suka pada orang yang berniaga MLM.
itu yang silap.
kita pun dah jadi musuh.
tak suka berniaga. 
ok.
jangan pulak sampai kita pun dibenci.
nak keluar makan-minum pun dah tak sudi.
ok. tak habis duit aku. 

hari ini.
keluar sekejap.
jam 11.30am.
keluar dengan wife aku,
Cdm Kartini serta Cdm Inda.
jumpa prospek. 
kerja big apple,
subang jaya.
dah lama pendam.
hari ini gi jumpa.
terus sign borang.
terus urus dana.
nak cepat, nak pakai Premium Beautiful.
nak bergaya sempena hari raya.
boleh buat duit skali.
urus dana kat CIMB.
Empire Shopping Gallery.
Subang Jaya.
nampak gaya lepas.
syukur.
malam ini.
kelas lagi.
bersama Ddm Rezal.
Budak Kilang yang berubah hidup,
setelah meniaga MLM.
dia buat kerana nak berubah.
lama-lama jadi suka/seronok.
malam ini boleh dengar,
perkongsian beliau.
biasa-biasa tapi ada wawasan.
nak bina keluarga cemerlang.
pendidikan kelas pertama.
kena ada duit baru boleh capai kelas pertama.
buku-buku mesti lengkap.
kelas tiusyen mesti ada.
guru datang rumah pun kena.
makan minum mesti yang berkhasiat.
tak ada duit macamana nak buat.


Nak masuk pun gerun. Dari luar, gah semacam. Kereta yang masuk pun kecut perut aku tengok. BMW, Merc, Porshe, Ferari. Kedai-kedai pun mengancam. Aku tengok kot luar je. Mahal-mahal. Rugi kalau aku beli/pakai.
Kedai ini aku masuk. Tapi tak beli apa-apa. Nak habiskan buku yang belum terbaca lagi. Lagi pun nak gi ke Amcorpmall. Lagi murah buku-bukunya. Dah ada mana buku mahu aku beli. Tunggu dulu.


Buku dalam senarai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger