Jom Follow

Ahad, 9 Januari 2011

Bandung1


Salam.

Sabtu,
8/1/11.
hari ke 8 tahun 2011.

Bertemu kembali. Terima kasih buat yang selalu ikuti blog ini. Hari ni lewat sikit. kami berada di Bandung, Iondonesia. Terbang jam 12pm dan dengan penerbangan MAS MH859, tapi berkumpul jam 9am lagi. 3 jam dok lepak kat KLIA.  terasa lama kali ini, tak ramai warga AT yang datang. benda-benda kecil,tak ramai yang ambil pot.
Sempat juga bergambar walaupun dok chech in.

Datang untuk membeli belah. dah lama tak berbelanja sakan.

Bas A1, 30 orang je. tak penuh. ramai cdm-cdm.

Sampai Bandara Husein Sasteranegara Bandung, jam 2 pm lebih. Tunggu pemeriksaan imigresin dan kastam. lewat. hanya 2 kaunter je yang ada. Flight pun hampir penuh. Nasib baik kami paling awal sampai kat kaunter. tunggu bagasi pun ambil masa. 

semasa tunggu semua siap, sempat solat dulu. kali ini pakej melancong paling sikit yang pernah aku ikuti. hanya 1 penerbangan sahaja dan 3 bas sahaja digunakan, itu pun  tak penuh.

1 bas untuk cdm azlan & cdm rohana, 
1 bas group garam buluh dan 
1 bas lagi lain-lain cdm. 
Satu-satunya gambar yang dirakamkan di Pasar Baru. Itu pun kat tangga je. nak cepat. dapatkan teksi untuk ke Gedung Gramedia. keta tak boleh tunggu.

agenda pertama hari ini adalah shooping. hari ini macet. hari libur.  ramai orang ke Bandung, untuk bershooping. dah ada highway, hanya 2 jam sahaja dari Jakarta. aku tak ikut shooping. Sampai Pasar Baru, aku dapatkan teksi, aku cari dulu Gedung Buku Gramedia. Cari bekalan dulu. Cari makanan mental. Cari buku-buku motivasi. Nak cukupkan koleksi 1000 buku tahun ini. Bisa membakar semangat juang aku, dan boleh berkongsi dengan rakan-rakan seakademi. kesukaan aku setiap kali ke Indonesia. GRAMEDIA. Berlambak-lambak buku. boleh nak pilih. sayangnya masa terhad, pilih buku pun tergesa-gesa. nak buku apa pasti ada kat situ. penuh orang. orang indo suka ilmu. buku-buku jadi pilihan mereka. tak pelik kedai Buku Gramedia 4 lantai. Penuh dengan peminat buku. Alangkah seronoknya kalau suasana itu wujud di malaysia.
Di Rumah Makan. menyajikan sup agi.
Habis madu, sandal dibuang. antara gambar yang terdapat di rumah makan ini.

Lepas Gramedia, aku makan dulu. Sup agi (sup tulang rusuk lembu).  agi bakar. sedap. puas hati. pak supir yang bawa ke sana. sempat juga sembang dengan pengurusnya. baru 1 minggu kerja kat situ. sebelum ni kerja hotel disekitar bandung sejak 2001 lagi. bulan depan akan hijrah ke Qatar. kenapa? nak ada rumah sendiri. terpaksa hijrah. gaji kat sana 5 x lipat kalau nak dibandingkan di Bandung. lepas 2 tahun,akan teruskan perjalanannya ke Eropah pulak. nak capai impian. nak hidup lebih baik lagi. sanggup berpisah dengan keluarga demi mencapai cita-cita. nak dapat rumah dan kesenangan hidup. 
Pengurus rumah makan, Derry Pujianto.

kita di Malaysia, tak perlu hijrah,kalau nak hidup senangg. kena rajin dan tekun serta memiliki keberanian. AT sedia membantu. AT sedia membimbing. AT ada rahsianya. sesiapa yang berminat boleh hadiri kelas-kelas Akademi Taipan.

dari rumah makan, aku ke Masjid Raya. besar dan menyenangkan. kawasan sekitarnya luas. jadi tempat orang ramai beristirehat. tempat orang lepak-lepak. tempat orang cari rezeki. berjualan macam-macam. terpaku aku mula-mula sampai. ramainya orang berjualan. tapi tak ada yang datang kat kita merayu-rayu supaya membeli barangan jualan mereka. kat sini aku solat magrib dan isyak.
Masjid terbesar di Bandung.
Menara dan kubah masjid.
Menara Masjid.
Beduk yang terdapat di Masjid.

Salah satu ruang solat yang terdapat di Masjid ini.


Suasana di sekitar masjid

lepas tu aku balik hotel. orang lain masih lagi bershooping. rehat dan mulakan menelaah buku-buku yang aku beli. murah pulak tu, hanya 430ribu rupiah jeeeeee.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger