Jom Follow

Rabu, 6 Jun 2012

Jutawan Senyap- Etak Salai..

Etak semakin popular. Semakin bertambah penggemarnya. 
Semakin bertambah gerai-gerai tepi jalan yang menjual etak salai.
Seingat aku, dah lama etak salai menyepi.
Akhir-akhir ni, semakin hangat diperkatakan.

Masa kecik-kecik dulu.
Etak cukup popular.
Hari jumaat je, geng-geng ajak cari etak kat sungai kelate(Paloh).
Tapi aku tak pernah ikut. Takut air.hi!hi!
Mereka balik je, cite orang tu dapat berapa.
Orang ni dapat berapa etak.
Salah satu gerai etak salai. Terletak di Tunjung. Jalan Bypass Pasir Mas-Salor. CDM Kartini suka makan etak. Sesekali balik kelate, etak salai tak lupa beli.
Berniaga telah menjadi darah daging ore kelate. Kerja tak glamour, tapi income besar. Jual etak salai. Lihat bungkusan etak. Satu bungkus tu RM1. Cuba kira, ada berapa.Satu bungkus tu bukan banyak mana pun. Lihat pula yang belum berbungkus. Masih banyak. Agak-agak berapa bungkus lagi dapat. Itu baru satu gerai. Mana tahu, tokey ada beberapa lagi gerai. Mungkin tokeynya dah jadi jutawan senyap. Kita je yang tak tahu.
Ada satu lagi gerai etak. Gerai terletak di jalan Machang - Tanah Merah. Masih baru lagi. Setiap kali aku lalu jalan tu, gerai etak sentiasa ada pembeli. Mula-mula tu hanya ada satu gerai sahaja, iaitu arah Machang. Kini ada ada dikedua-dua arah. Semakin kencang meniaga. Rezeki semakin bertambah. Allah dah janji. 9/10 punca rezeki dari perniagaan. Semakin ramai yang terjun ke dalam sungai perniagaan. Gerai begini tak payah ada lesen pun. Paling penting rajin. Paling penting ada kemahuan. 

Nak kaya mesti rajin berniaga. Nak kaya mesti berani berniaga. Nak kaya, tak ada cara lain. Kena berniaga. Cari peluang untuk berniaga. Dah dapat peluang, jangan lepaskan. Buat dengan sungguh-sungguh. Alang-alang buat. Buat sampai berjaya.

Kalau makan gaji. Berniaga secara part time dulu. Bila dah ok. Boleh buat secara sepenuh masa. Berniaga apa-apa pun boleh, asalkan halal. 

Warga Akademi. Bertuah anda. Dah temui peluang. Apa tunggu lagi. Terus buat. Terus bertindak. Masa depan semakin cerah. Realisasikan impian yang tertunggak. Tak ada alasan lagi. Peluang dalam gengaman. Kalau terlepas, tak perlu tuding jari pada sesiapa lagi. 



Akademi Taipan181.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable