Jom Follow

Selasa, 27 April 2010

TRANSISI MENCAPAI MISI

TAJUK TERSEBUT TELAH DIKUPAS OLEH CDM HEBAT TAIPAN 181. SESIAPA YANG TAK HADIR HARI TU RUGI. KUPASANNYA PENUH BERSEMANGAT. LEPAS TU BOLEH BUAT ADJUST STRATEGI MENIAGA AGAR JADI LEBIH LAJU LAGI. MENIAGA LEBIH BOOM. MENIAGA LEBIH MELETUP LAGI. BANYAK BENDA YANG KITA BOLEH BUAT. LEBIH RAMAI LAGI ORANG YANG KITA BOLEH JAYAKAN.

KITA BUAT PERUBAHAN BUKAN KERANA GAGAL ATAU KURANG BERJAYA DENGAN STRATEGI
SEBELUM INI TAPI PERUBAHAN KALI INI UNTUK LEBIH BERJAYA. NAK BUAT LEBIH CEPAT JADI, NAK BUAT DUIT LEBIH BANYAK, NAK KURANGKAN % YANG GAGAL. NAK CAPAI BANYAK LAGI IMPIAN. NAK RAMAI-RAMAI JADI CDM, RAMAI-RAMAI JADI JUTAWAN. PERUBAHAN WAJIB KALAU MAU TERUS RELEVAN DENGAN KEADAAN SEMASA. STRATEGI LAMA TU DAH 5 TAHUN. MUNGKIN DAH TAK BERAPA SESUAI DENGAN TAHUN 2010. KENA BUAT PERUBAHAN LEBIH MENYELURUH KALI INI. SEBELUM NI PUN KITA DAH BUAT PERUBAHAN, TAPI SIKIT-SIKIT. ITU PUN KITA DAH BERJAYA. JADI PERUBAHAN KALI INI SEBAGAI TURNING POINT UNTUK MENCIPTA KEJAYAAN LEBIH GEMILANG LAGI.

APA PERUBAHAN YANG KENA BUAT.
1) minda perlu diubah- mesti terima perubahan dengan positif, sesuai dengan kehendak semasa dan yakin boleh berjaya dengan strategi baru. perubahan ini menyedarkan kita dari zon selesa. zon selesa adalah musuh kepada kejayaan seterusnya.
2) SIAPA PERLU BERUBAH- DIRI SENDIRI YANG PERLU BERUBAH. TERIMA DAN KITA BUAT PERUBAHAN DULU, BARU RAKAN KONGSI AKAN TURUT BERUBAH.

PEPERANGAN DALAM MENIAGA.
STRATEGI INI TELAH LAMA DIKUPAS OLEH SARJANA. BERASAL DARI BUKU SENI PEPERANGAN SUN ZI, TAPI TELAH DISESUAIKAN DENGAN DUNIA PERNIAGAAN. TERUTAMANYA MLM. MLM BOLEH DIIBARAT SEBAGAI PEPERANGAN. JADI TEORI TERSEBUT BOLEH DIPAKAI DALAM MLM.
STRATEGI
1) RISIKAN- SEBELUM BERPERANG KENA TAHU DULU KEKUATAN DAN KELEBIHAN MUSUH. DALAM MLM MUSUH ADALAH PROSPEK. PROSPEK YANG KITA NAK JUMPA TU, KENA TAHU DULU SERBA SEDIKIT LATAR BELAKANGNYA. KERJA APA, MINAT DIA, KEEWANGAN DIA,PANTANG LARANG DIA. INI KENA RISIK-RISIK DULU.JANGAN MAIN HENTAM JE. KALAU MAIN HENTAM MANA TAHU KITA TELAH PERLEKEH DIA, MERENDAH-RENDAH DIA.

2) PANTAS MASUK- CEPAT BETINDAK. JANGAN BERTANGGUH KALAU MAU BERJAYA. PROSPEK MASUK DENGAN ORANG LAIN. RUGI DAN MENYESAL. BANYAK DAH BERLAKU, SAUDARA MARA KITA YANG JOIN HAI-O DENGAN ORANG LAIN. KENAPA? KITA BERTANGGUH. NAK BELI KETA BARU NAK AJAK. NAK DAPAT CEK BESAR BARU NAK KONGSI DENGAN SAUDARA. MACAM-MACAM ALASAN YANG KITA BERI. ITULAH AKIBAT BERTANGGUH DAN BUAT KEPUTUSAN BAGI PIHAK ORANG LAIN. ORANG NI DAH BANYAK DUIT, HARTA BANYAK, TAK SUKA MLM, PENDIAM DAN BANYAK LAGI. PASUKAN YANG CEPAT BIASANYA AKAN MENANG DALAM PEPERANGAN. SIAPA YANG SAMPAI DAHULU KE MEDAN PEPERANGAN MEMPUNYAI MASA UNTUK BUAT PERSIAPAN SEMENTARA MENUNGGU KEHADIRAN MUSUH, MANAKALA SIAPA YANG SAMPAI LEWAT AKAN BERPERANG DENGAN KEADAAN LETIH. KITA MESTI SAMPAI LEBIH AWAL DARI PROSPEK. KALAU LAMBAT, AWAS KITA YANG RUGI. JANGAN AMBIK APPOIENTMENT TERLALU PADAT.

3) JANGAN MUDAH MERASA SELESA- DAPAT 1,2 CLOSING DAH HAPPY 'GILE'. KALAU STRATEGI DULU MUNGKIN DAH CUKUP. STRATEGI SEKARANG NI 5 PAKEJ, BARU SAMA DENGAN 1 PAKEJ DULU. KENA KERJA LEBIH HEBAT, LAMA DAN CEPAT DARI DULU. KENA LIHAT PELUANG DAN RUANG YANG ADA UNTUK TERUS BERUSAHA KERANA KITA TAK TAHU SAMPAI BILA KITA BOLEH BEKERJA.
4) KEPANTASAN- CEKAP BERTINDAK DAN CEPAT BELAJAR.
5) TEPAT - KENA ADA PROSPEK YANG KITA NAK JUMPA, SENARAI NAMA, TEMBAK DENGANTEPAT- MENUSUK KALBU PROSPEK. ATAU JIJOK ANGIN. BUNUH SERAMAI MUNGKIN MUSUH. DALAM MLM KITA JUMPA SERAMAI MUNGKIN PROSPEK DAN JANGAN PILIH-PILIH PROSPEK.
6) CLEARENCE- LAKUKAN PEMBERSIHAN DAN PASANG JERANGKAP SAMAR. KALAU BOLEH SEMUA ORANG PERLU KITA KONGSI. KATAKAN KITA G SATU OPIS, PROSPEK KITA SEBENARNYA SATU OPIS, WALAUPUN KITA JUMPA DENGAN SEORANG STAFF. KALAU DIA JOIN, SEMUA PEKERJA KAT SITU ADALAH PROSPEKNYA.
ITULAH SERBA SEDIKIT ISI CERAMAH CDM MUHAMAD RAZALI DAN SEDIKIT PENAMBAHAN OLEH SAYA. ADA LAGI SAMBUNGAN. MANA-MANA YANG KURANG MINTAK MAAP LA...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable