Jom Follow

Jumaat, 21 Oktober 2011

Kelik Kelantan...


Sahabat Blog.
Sahabat Biz.

Dah 2 hari aku...
hari ini dah boleh. dah ada masa.dah ada time.
2 hari tu aku kat Kelantan. Tanah Serendah Sekebun Bunga.
Negeri Serambi Mekah.
Negeri Kelahiran aku.

Aku balik Kelantan. Selasa malam. Lepas tengok bola. 
jam 11.30malam. aku mula bergerak. bawa keta slow2.
malas nak bawa laju. balik pun sorang2.
drive sambil koya.
sampai tanoh meroh, pukul 5 pagi.
tunggu solat subuh baru tidur.
jam 10 pagi aku bangun.
gi makan mee kkuah kat tanoh meroh.
tempat biasa.

balik pun ada sikit kerja.
lagi pun dah lama aku tak balik.
lepas raya, belum balik lagi.
rindu kampung dan tengok tanah sikit.
mana tahu nak buat projek.
dok gitu, rugi jugok.
dok naik hutan saja.
kalu bubuh anok getoh pun molek jugok.
5,6 tahun doh boleh toreh. dapat jugok samas serial.
kalu mulo2 beli dulu, terus tanam, ni doh nok buleh buko.
tak apalah, kalu tanam lo ni pun bereh lagi.
getoh pun koho mahal.
mano tahu, sikit lagi gi RM10 sekilo pok.

lagi pun aku tok pernah sama ko tanah ni.
main beli jah, ore kato moleh.
sikit jauh jugo. tapi buleh gi sapa ko tanoh. kalu gi dgn 4x4.
tapi keno, sodok dulu. buat pagar. baru tanam.
eh terlupo pulok aku.
tanah ni dok di bukit merbau. Luas pun dekat2 2 ekar. 
x barapa jauh dgn stadium hok nok buat.
dalam 1 km sahaja.

Sebelum aku ke sini. Singgah dulu kat rumah mek pasir putih.
pekena dulu kopi pekat dgn ubi kayu serta ubi badok.
lepas gi ke selising. tinggal keta kat rumoh mok su.
gi nga motor.
jalannya becak. lecoh sikit. ore biasa kat situ boleh drive motor macam biasa.
kalu aku, memang x leh.

Wan bonceng dgn Roni. Gi tengok tanoh. Wan je tahu kat mano tanoh.

Jalan menghala ke tanoh.

Hutan x berapo tebal. pokok pun kecik2 jah.

Doh terang. sodok. nok tanam getoh. tp tok tanam lagi. ni tanah selang setuan dgn tanoh aku.

Dok rehat. Ambil angin petang.




 Solat maghrib kat rumoh mok su.
lepas itu aku ke KB.
nok cari makan.
makan roti canai gear box.
sebelah bas tidur.
Roni. Kawan aku sejak kecil lagi. Umur pun samo. x kahwin lagi. Kerja menoreh getoh. Bawa keto sewo. ikut orang kampung nok gi mmano. biasonya gi spotal, kedai, gi kenduri. boleh dikatakan setiap hari ado orang pakai keretonya. pendapatnya boleh tahan jugo. 4,5 ratus sebulan tu boleh la. lagi pun menyenangkan orang kampung nak gi mano2.

Ini saja yg tersisa.
Lepas tu, aku ke tanoh meroh.
jumpo sain skoloh lamo.
Tengku Shamsurimi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable