Jom Follow

Sabtu, 19 Februari 2011

Menabung2


nak menabung. mudah je, kalau buat hari-hari. bagi mereka yang merokok. setiap kali beli sekotak rokok, mesti simpan rm2. lebih lg baik. rm5 ke. mesti. jgn tak buat. 2,3 bulan boleh tengok, berapa banyak tabungan yang ada. perlukan disiplin je. boleh juga kira, kalau hisap sebatang rokok, 50 sen. boleh buat. bagi  sikit kerja. setidak-tidaknya ada juga simpanan. mudah, kalau rajin buat. leceh nak buat. leceh pun tak apa. yang penting kita menabung. kalau tak, merokok tu tak bagus juga. cara ini pernah kak ipar pernah buat. berhasil. sekarang ni, aku tak pasti masih buat ke tidak.

keluar rumah, mesti bawa air dari rumah. lebih jimat dan lebih bersih. air bioaura kan ada. dalam satu hari, berapa banyak air mineral kita beli. itu belum lagi air manis yang kita belasah. kalau duit tu, kita simpan. dah banyak kita boleh menabung.

ini perkongsian je. bukan mengajar pun. kalau ok, kita boleh buat. aku pun sedang buat gitu. nampak mudah tapi leceh. hasilnya boleh lihat nanti. bukan kedekut tapi jimat cermat. tak berlakunya pembaziran. Allah tak suka pembaziran. banyak lagi, kita boleh kurangkan pembelanjaan keluarga. kreatif je. rajin buat. disiplin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger