Jom Follow

Rabu, 22 Mei 2013

Biz Isnin; Wow! KLCC

Assalamualaikum.
Salam 1Malaysia.
Salam Selasa.

Sambut pagi dengan doa. Sambut pagi dengan ceria. Sambut pagi penuh pengharapan. Sambut pagi dengan cas-cas positif. Sambut pagi dengan momentum maksimum. Sambut pagi dengan segar bugar. BVSM banyak membantu kita kembali bertenaga setiap pagi. Bangun dengan ceria. Hilang segala lenguh-lenguh. Bangun terus ke bilik air. Tak payah lagi dok terbungkam atas katil.

Aku datang lagi. Aku timbul lagi. Pagi-pagi dah keluar. Itulah aku. Tak tentu masa keluar. Kadang-kadang awal pagi. Kadang-kadang tengah hari. Kadang-kadang petang. Kadang-kadang malam. Kadang-kadang sebelum tidur. Kadang-kadang tak keluar langsung. hihihi.

Apa aku kisah. Aku punya blog. Aku punya idea. Aku punya diari. Orang baca. Alhamdulilah. Orang tak baca. Alhamdulilah. Asalkan aku tak give up menulis. Asalkan aku berterusan mencatat sejarah hidup aku sebagai manusia yang terjun dalam lautan MLM. Lautan yang tak nampak pun tepi. Sebenarnya aku semakin seronok menulis. Aku semakin suka menulis. Itu sebabnya setiap hari aku seboleh mungkin menulis. Apa-apa saja yang aku boleh tulis. Aku tahu, aku bukan penulis yang bagus. Tapi aku tetap menulis. Aku tahu, aku bukan penulis popular. Tapi aku tetap menulis. 

Semalam sempat jelajah blog. Nama blognya aku tak berapa ingat. Aku terterjah blog ini, semasa aku cari-cari pasal cendol bakar. Aku teruja dengan salah satu entrinya. Bagaimana nak menulis blog yang bagus. Ada 10 langkah.
 
1) tulis
2) tulis lagi
3) tulis lagi
4) tulis lagi
5) tulis lagi
6) tulis lagi
7) tulis lagi
8) tulis lagi
9) tulis lagi
10) tulis lagi.

Tulis jangan berhenti. Itulah formulanya. Dah tulis tu, semak dulu sebelum post. Baiki salah silap dulu. Baru tak menyusahkan orang baca.

Semalam punya kisah. Semalam punya agenda. Semalam pun gerak kerja. Macam biasa. Sambut pagi dengan hantar anak ke sekolah. Rutin biasa. Dah tak boleh elak. Cuma semalam aku keluar agak lewat. Hampir 7.30 am baru keluar. Biasala kalau dah lewat tubik. Jalan sesak. Kereta banyak. Nak keluar simpang, Taman Bukit Kinrara pun dah panjang q. Lagila jalan Bypas Sungai Besi-Puchong. Nasib la.
Tak berhenti promosi. Ada produk baru lagi gile promosinya. Kuasa promosi. Mega promosi. Mega untung.

Sampai sekolah baby hampir jam 8 am. Balik rumah. Jam 8.20 am. Tak sesak pula. Aku sebenarnya pelik sejak dua menjak. Keluar Tol Puchong Barat menuju ke IOI. Jem pun bila sampai ke Setia Walk. Dulu jem teruk. Di Kompleks Rakan Muda dah jem. Kini dah kurang sikit. Apa sebab. Aku tarak tahu. 

Agenda pagi. Senang je. Sarapan. Nasi @ makan berat. Semalam Mem sediakan nasi goreng kerabu.  Lepas tu aku ke Kedai Rejab. Pekena dulu kopi jantan dan menelaah paper The Star. Sebenarnya aku dah lama tak beli the star. Sejak penamaan calon PRU13. Semalam dah reda, amukan politik. Dah boleh beli semula. Dah boleh ikuti berita-berita ekonomi dan sukan. The Star lebih detail dan lebih meluas. Boleh ikuti semula harga saham FGV dan Hai-O. Tapi semalam tak ada. Tak ingat Ahad kan cuti.

Dah habis belek-belek paper. Cepat je. Tak banyak sangat yang aku baca dengan teliti. Aku menapak ke rumah. Mengikuti Fb dulu. Like mana yang patut LIKE. Komen mana yang patut komen. 

Jam 11.45 am. Keluar. Menuju KLCC. Mem ada lunch & bisnis dengan kawannya. Aku follow juga. Sampai KLCC kami berpecah. Mem ke Restoran Chakri Palace. Aku ke Kedai Buku Kinokuniya. Mem selesaikan urusan dengan kawannya.  Aku seronok dikelilingi oleh buku-buku. Dapat sebuah. Bayar. Keluar. Cari tempat sesuai. Boleh duduk dan berbicara dengan teman baru aku. Turun sehingga level 1. Adalah kerusi kosong. Syukur. Dapat sembang dengan selesa. Tanpa gangguan.

Aku tahu. Bisnis kena pandai ejas diri. Kadang-kadang demo di gerai tepi jalan pun boleh. Kadang-kadang kena pilih tempat lebih eklusif. Ikut kesesuaian prospek. Kita tak boleh sama semua. Ada yang tak selesa pula. Jangan main hentam je.
Ini Kak Tini, bukan Kak Ton. hihihi

Sekitar jam 2 pm. Mem habis. Ajak balik. Tapi solat Zuhur dulu. Lepas solat. Perut aku pula minta diisi. Tadi, masa menunggu malas nak makan. Masa tu waktu orang rehat. Food court penuh penar. Nak cari meja kosong pun makan masa. Lagi pun biarkan mereka yang bekerja makan dulu. Mereka nak masuk opis pulak. Renat bukannya lama. Aku tak kisah. Bukan ada kerja pun.

Singgah di La Cucur. Dah ada tempat makan. Dulu-dulu hanya tapaw je. Tengok orang la. Sape punya La Cucur.
Dah lapar. Nak yang simple je. Cari La Cucur. Laksa penang dan kuih. Usai isi perut. Menapak ke parkir. Tapi singgah dulu di promosi Samsung S4. Upgred aku pun Hp dulu. Kena tunggu 15 minit. Jenuh juga dok melilau sekitar ruang promosi.
 
Siap. Berdesup balik rumah. Sampai dah hampir jam 4 pm. Apa lagi. Rehat & santai. Terlelap seketika. Mem keluar lagi. Kali ini, gi bayar bil astro. Angkut sekali Amar dan maid. 

Lepas solat Asar. Aku ke masuk opis. Baca buku. Tak lama. Balik. Sambung update blog. 

Malamnya sekali lagi kami keluar. Jumpa prospek. Rakan niaga punya. Mengajar satu sekolah dengan rakan niaga. Rakan niaga tunggu di depan sekolah Menengah Pandan Indah. Prospek tinggal di kondo Pandan Indah. 
Inilah bacaan aku terbaru.
Aku seperti biasa. Menunggu saja. Menunggu dalam kereta. Sibuk berdrama dengan Faisal Tehrani. Rupa-rupa seronok juga baca skrip drama pentas. Sebelum ini tak pernah baca. Aku beli pun pasal penulisnya Faisal Tehrani. Penulis kesukaan aku. Dah banyak koleksi buku-bukunya, tapi tak semua aku dah baca. Masih ternanti-nanti kekuatan untuk buka kulit buku tersebut. Buku apa yang belum aku baca. Tak payah cite. Nanti akan tahu juga sudahnya.

Membaca dalam kereta. Kena pula lampunya malam. Terkebil-kebil aku. Nasib baik ada lampu jalan yang agak terang. Bantu aku kenal aksaranya.

Usai demo. Berdesup ke Maulana Food Court. Cari sup ekor Ajak. Ajak Ddm Nizam sekali. Ada urusan dokumen dengannya.

Bila beria-ria nak. Ajak pula cuti. Tanya-tanya. Cuti setiap isnin. Kempunan aku. Tukar kepada sup gear box, versi mamak punya. Tak sedap aloh mana. Tapi terlanjur oder, bedallah juga. Tapi masih banyak tersisa.

Balik rumah. Minum dulu garam buluh. Pekena 2 sachet. Banyak makan dan minum manis. Potong gula. hihihi. Tidur sampai pagi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger