Jom Follow

Selasa, 30 April 2013

BVSM Mendarat Di Bangi.

Bertemu lagi. Sori. Maaf. Semalam aku gagal menulis. Semalam aku gagal berkongsi. Semalam berlalu tanpa aku mencatat. Semalam aku hanya menelaah. Semalam aku hanya bercanda dengan buku-buku. Semalam aku tak keluar biz. Semalam aku biz dengan oline sahaja. Semalam aku kongsikan melalui medium sosial. Semalam aku manfaatkan dunia baru biz. Masih belajar dan tak berhenti belajar. Buku-buku dan tanya orang tahu.

Tugasan biasa. Hantar anak ke sekolah.
Senangkan. Tak payah keluar rumah. Tak payah tempuh jem. Tak payah bayar tol. Tak payah isi minyak. Tak payah belanja customer. Tak payah bayar parkir. Boleh elak disaman. Tak payah tinggal anak pada pengasuh. hihihihi! Senang. Mudah tapi tak sesenang orang dok jaja cerita. Biz dengan medium sosial ni mudah, hanya dihujung jari. Cakap mudah. Cakap senang. Tapi kalau baru mula, memang sukar. Memang payah. Kena ada ilmu. Bukan sekadar ilmu IT. Tapi ilmu biz juga penting. Sebenarnya kena buat dua-dua. Online perlukan masa. Online perlukan masa untuk berkembang kita punya pelanggang. Kalau orang baru, kita syorkan agar cari kawan-kawan dulu. Kongsi dengan kawan-kawan dulu.

Bertuahlah sape-sape yang berjalan biz online. Tapi banyak-banyak aku dok baca. Tak ramai yang betul-betul income besar. Lebih-lebih lagi pada peringkat awal. Lain la kalau dah lama dan punya trafik yang besar.

bvsm mendarat di sini.
 Hari ini. Kami dah ke Bangi. Hantar bvsm. Lepas hantar bvsm, breakfast di restoran nasi belauk. Kali ini, lebih sedap. Mungkin tukang masak baru. Biasanya tak sedap sangat. Kali ini lain sikit. Kuih pun masih seperti dulu. Orang boleh bekira. Nak kata ramai sangat. Tak juga. Dulu lagi ramai. Mungkin juga dah customer dah banyak pilihan. Kawasan sekitarnya ada beberapa lagi restoran. Aku dah biasa kat situ, malas nak singgah kat restoran lain. Tadi aku dah singgah kat lain. Masuk-masuk. Tak masuk selera. Vrooom ke situ juga sudahnya. Depan kedai dah penuh. Tak ada ruang nak parkir. Parkir hujung blok. Depan restoran nasi kukus. Tertarik juga. Tapi dah niat nak cari nasi, tak singgah. Jalan terus.

Dulu restoran lain. Kini dah bertukar. Nasi kukus. Besar dan menarik. Customer pasti ramai. Tapi aku tak pernah ke sana waktu orang makan tengahari. Tak boleh nak cakap apa. Masa aku lalu tadi, lihat ayam goreng herba menawan hati. Lagi satu, masa kami melintasi kedainya tak ada lagi customer.

Sebelum tu. Ajak Cdm Siti Rohani & Cdm Amran. Kot-kot free. Ajok breakfast. Mereka sibuk. Appt jam 9.30 di Semenyih. Jadi tak sempat. Sibuk masak. Ini kali tak dapat. Lain kalilah. Insyaalah dapat. Biz amat penting dari cakap-cakap biz. Kami doakan agar biz mereka bertambah maju.

Masuk je restoran. Pilih dulu kuih. Slow-slow isi. Tak boleh gelojoh sangat. Nanti bermasalah perut. Nak gelojoh buat apa. Bukan ada kerja pun lepas tu. Kalau ada pun untuk closing di stokis dan urusan bank je. Lewat sikit pun tak apa. 

Di sini pun ada nasi kukus. hihihi. Kedai sebelah jual. Sini pun jual. Itulah sikap peniaga Melayu. Macam nak lawan pun. Orang sebelah jual nasi kukus. Kita nasi campur. Belakang nasi kukus, jual sup, sebagai menu utama. Tak payahlah nak tiru. Tak payah nak lawan. Biarlah customer buat pilihan. Kalau mutu makanan & servis kita bagus. Pasti customer tak akan lari. Kecualilah nak tukar selera. Tengkok pun nak rasa benda lain juga. 

Restoran Urat Keting. Dulu pilihan ramai. Kini semakin berkurang. Tak bersih. Kebersihan tak jaga. Tak lalu nak makan. Hilang selera bila tengok keadaan restoran. Aku percaya, kalau tak berubah. tutup juga akhirnya. Bila? Aku tak pasti.

Ustaz Shafie Ngah.
Masa aku sampai. Rombongan  calon PR N 26 Bangi, Ustaz Shafie Ngah ada situ. Hampir 10 orang juga. Sarapan dan jumpa mata dengan pengundi yang ada di situ. Manisfesto Bangi PRu 13. Sebelum mereka blah. Mereka jumpa customer. Bersalam. Customer perempuan, muslimat akan jumpa.

Jam 10.15 am. Balik Puchong. Sampai rumah. Ambil motor. Servis. Kasi bagus-bagus. Isi petrol. Senang nak bergerak. 

Hari ini, aku juga dok baca buku.....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger