Jom Follow

Rabu, 17 April 2013

Selasa Yang Aku Tinggalkan.

mata dah kurang bertenaga. asyik nak terkatup saja. nak tidur pun, masih ada yang belum sudah. apa lagi kalau bukan menulis catatan hari ini. bukan untuk hari ini sahaja. semalam pun aku rasa masih ada yang tertinggal. masih belum siap catatannya. tak tulis. lama-lama lupa. lama-lama hilang begitu sahaja. penting catatan hidup. walaupun aku bukan orang terkenal. tapi dah lama juga aku mencatat. sayang pula, nak berhenti.

pagi tadi macam biasa. hantar baby ke sekolah. hari ini, jalan sesak. tak macam biasa. biasanya kalau aku keluar seperti hari ini. jalan belum sesak lagi. cepat sampai ke sekolah baby. hari ini, belum keluar jalan besar lagi dah sesak. tersengguk-sengguk kereta aku bergerak. aku dah agak. mesti ada sometin. mana boleh jem tanpa sebab. biasanya kalau aku keluar sebelum jam 7.10 am. Kalau jem pun setelah nak turun flyover. itu pun tak makan masa lama pun. ternyata telahan aku betul. ada kereta mampus.

sampai sekolah baby dah dekat pukul 8 am. Baby dah pesan. kena sampai sebelum jam 8.10 am. dia ada field trip hari ini. tak boleh lewat. lewat kena tinggal. siap pesan kat aku. padahal sejak tahun 2013 tak pernah aku hantar lewat ke sekolah. aku sampai, jef sedang pimpin anak-anaknya menuju ke pintu sekolah. tak pernah, aku terserempak semasa hantar anak-anak ke sekolah. biasanya aku sampai awal. kerap kali 7.30 am aku dah tiba kat sekolah. bukan apa. nak kejar balik rumah. kalau lewat. jem gile masa perjalanan balik. kalau sebelum ja, 8 am, jalan belum jem lagi masa tu.

sampai rumah. breakfast di kedai rejab. beehun goreng. telur dadar dan kuah gulai ayam, kopi jantan kosong serta air suam. baca buku skali. dekat-dekat satu jam juga aku dok kat situ. usaha gigih, baca buku tok guru nik aziz. baca dan faham sekali. itu yang lambat sikit habis. kalau baca sekadar baca. sekejap je tamat. dah tua-tua ni, baca kerana nak memahami dan menguasai ilmu. masa tu pelanggan belum ramai lagi. biasanya jam 9 am baru pelanggan ramai. bila dah ramai. bising. tak berapa boleh fokus. ada satu geng tu, setiap pagi breakfast kat sini. ada sekitar 15 orang. pakai baju kerja. warna biru. aku pun tak pernah tanya. mereka kerja apa dan  kat mana opis mereka.

jam 10 am. kami bergerak ke shah alam. kesas & lksa. destinasinya demc hospital. edy nana admint. dari hari jumaat lagi. influanza b. tak larat. sakit kepala. pening-pening. tak susah nak cari. depan grand blue wave je. parking pun banyak kosong. kami pun pagi tadi je tahu. belum masa melawat. swasta, boleh melawat bila-bila masa je. tapi orang yang datang melawat la. kena tunggu waktu rehat dulu. kami tak apa, kerja sendiri.

jam 11.10. vrooom ke aroma hijrah. sampai sana 11.25 pm. dah lama tak pekena maqlubah & kambing khabshah. memang. makan pun dengan pantas. kena berada di McD damansara damai sekitar jam 1.15 pm. 

nasib baik sampai sekitar jam 1.20 pm. taklah lewat sangat. kami ikut nkve dan masuk highway plus. keluar di exit plaza tol sungai buloh. ingatkan tak jem. rupa-rupa jem juga. agak teruk juga. patut pun pihak pemegang konsesi sedang lebarkan jalan. nak jadikan 4 lorong sehala. duit lagi. tak apa PLUS dah untung sakan. lagi sesak. tandanya lebih banyak kereta. lagi banyak fulus masuk.

kami exit di kelana jaya. terus ke subang jaya & kesas. sampai rumah jam 2.20 pm. apa lagi rehat-rehatkan diri. layan si amza. jam 3.40 pm. tidur.

jam 4.40 pm. keluar lagi. kali ini ke bbb. jam 5.00 kena ada di smk jalan 3. waktu rehat. senang jumpa cikgu. tak ganggu tugas mereka. kami sampai sikit lewat. tak berapa pasti lokasi sekolahnya. kami lalu smk jalan 4. aku rasa jauh sikit. tapi syukur tak terlalu lewat. sempat lagi jumpa cikgu-cikgu. ajak kami ke situ pun, cikgu situ juga. nak kenalkan bvsm pada rakan-rakannya.

aku solat dan tunggu kat kereta. aku bertemankan nik aziz. sahabat baik 2 hari kebelakangan ini. semakin menarik topik perbincangan. pencerahan akhirat. dekatkan dengan akhirat. membesarkan akhirat. pembersihan hati. macam-macam lagi la.

jam 6.30 pm. kami beredar dari smk jalan 3. kena cepat. budak balik sekolah. jem. lagi pun sk jalan 3 sebelah je. lagi tambah jem. aku ingatkan balik terus. tapi ada orang nak jumpa dulu. itu yang kami ke ramal junction foodcourt.

cdm siti rohani & cdm kak ina & yan. kami sampai dulu. satay la pilihan setiap kali kami singgah. mereka tiba. sembang pasal biz. masalah barang. sangkut sikit biz. nak laju je, timbul halangan. mereka lagi terasa. mereka belum terjun pakej lagi. kalau main satu-satu. mesti stuck gile. orang nak. brang tak ada. orang bayar. orang terus nak barang. ada yang dah marah-marah.

jangan tukar produk. cuma tukar strategi je. fokus pakej. sesuaikan cara cakap. kena cepat bertindak. barang pun belum tentu dapat bulan ini. bulan feb baru dapat. itu pun tak sepenuhnya lagi. permintaan sangat hebat.

mereka pun nak cepat.maghrib. mereka bertolak ke seremban. ada demo. misi jaya dan menjayakan mereka teruskan. jumpa kami, sekadar nak dengar suara lain cakap je. mereka dah cukup semangat untuk berjaya.

sampai rumah. jam 8.20 pm. aku layan anak & bola. dah tak larat nak gi kelas. cdm kartini je yang ikuti kelas. kelas kena ada. tempat belajar. tempat cetus ransangan. tempat ajari ilmu. tempat share testimoni bvsm.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable