Jom Follow

Khamis, 11 April 2013

Merapu Malam Jumaat.

 
biz mlm. x semua orang suka. x semua yang suka akan berjaya. cakap kat orang. 'aku buat mlm'. ramai yang terkejut. 'aku buat full time mlm.' lagi terkejut. 'aku berhenti kerja, untuk buat mlm sepenuh masa. 2x terkejut. ada yang pengsan barangkali. 'dulu saya cikgu, berhenti buat mlm.' 3x terkejut. pengsan tu sedar balik dan pengsan balik.

dah la x suka mlm. kawan buat mlm, pun dia tak suka. x nak kawan. putus kawan. elak dari jumpa. alasan-alasan cantik, agar tidak diajak jumpa. call x  berangkat. sms x berbalas. ada tu unfriend. hihihi. takut promote biz mlm.
 
ajak jumpa. x nak jumpa. ajak minum. x nak, ada hal. x semestinya jumpa, kena ajak biz. ajak jumpa, ajak minum. sembang-sembang. kata kawan. kau cite pasal kau. aku cite pasal aku. aku tanya. aku jawab. kau tanya aku jawab. senangkan. biz mlm, letak tepi. jangan cakap. takut x nak jumpa.
 
dah lama buat. dah 13 tahun. tak ramai kawan aku ajak biz. kalau jumpa pun segan nak cakap pasal biz mlm. kalau kawan tanya pun, cite pun sipi-sipi je. kalau nampak berminat, baru buka kitab. baru cite habis. kalau x berminat. sipi-sipi pun dah ok.
 
bila biz mlm. banyak berjalan. sana sini pi. bila pi tempat jauh. katakan tawau. mesti cari kawan. bukan nak ajak biz. tapi nak jumpa. tentu dah lama x jumpa. dah dekat. keinginan nak jumpa mesti tinggi. boleh tanya kabar. nak call, jadi segan. takut dikatakan nak jak biz. x takut, tapi takut kecewa bila ditolak untuk jumpa. terasa ati pulak. ambil keputusan tak payah call. tak payah sms. untuk tidak kecewa.
 
buat biz. jalan merata. seluruh negara. setiap negeri tu in syaa Allah ada kawan. belajar kat U. tentulah pelajar datang serata negeri. serata negeri mereka ada. bila aku pi, tahu pula kawan aku menetap kat situ. keinginan untuk jumpa mesti tinggi. aku dalam dalema. nanti kata, datang jauh-jauh, nak jumpa ni mesti ada apa-apa. apa-apa? apa-apa tu ajak meniaga la.
 
biz mlm. halangannya banyak. rintangan banyak. kata sindir pun kerap. pencuri impian ramai. belum sempat bina impian, dah kena pijak-pijak itu impian. belum kukuh, dah terbakar itu impian. sape yang berjiwa kental je yang boleh bertahan dan berjaya. ada juga yang x dapat bertahan. kadang-kadang lambat berjaya. bukan ertinya x boleh berjaya. sabar sikit lagi je. bertahan sikit lagi je.ada juga godaan, syarikat lain. lagi bagus. lagi hebat. lagi ramai. baru lagi. lompat sana. sampai sana. ada lagi godaan. lompat lagi. kalau asyik melompat. bila nak jadi biz.
 
biz mlm. sekejap je hangat. sekejap je meletup. sekejap je bersinar. sekejap je boleh buat duit. lepas tu mati. lepas tu malap.lepas tu hilang. itu orang kata. tapi aku dah lama buat. aku dah lama bertahan. aku dah lama. masih ada income. masih panas. masih meletup. sebenarnya orang yang cakap tu yang slow. orang cakap tu dah tak buat. orang cakap tu yang kelam. orang cakap tu yang belah, orang cakap tu dah melompat kat dahan lain.
 
 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger