Jom Follow

Rabu, 4 Januari 2012

Banjir Kob Berangan


tahun baru 2012.
banjir kilat.
air naik.
tak leh keluar.
(penduduk kob berangan)
kat mana kob berangan?
kat pasir putih.
jalan alah ko gaal.
masuk ikut cabang wakaf bunut.
atau cabang loji air.

3 3 jalan masuk ke kampung kob berangan, air naik atas jalan.
ada yang sampai paha. ada yang sampai paras betis.
memang soh kereta tak boleh nak lalu.
air atas jalan laju.
budak kecik, orang tua memang bahaya.
boleh hanyut dibawa arus.

seharian hujan lebat.
pagi sampai pagi esoknya.
jam 12 malam, hujan turun mencurah-curah.

wat ggapo gi kob berangan.
la tak tahu ke, kob berangan tu kampung cdm kartini.
malam tu aku bermalam kat rumah mak mertua.
lagi pun esok pagi-pagi nak ke golok.
nak ziarah datuk, dah lama tak ke sana.

nak ke golok.
tak leh gi.
dah tak leh keluar.
lagi pun kat rantau panjang air juga naik.
(semalam ada beberapa sekolah masih lagi tutup
padahal sekolah kat kelantan sudah dibuka.
Pengarah pelajaran kelantan turun ke sekolah rantau panjang,
ikuti gotong royng cuci sekolah akibat banjir yang melanda.)

dah gitu.
kami mengharung air banjir.
dah lama tak main hujan.
jalan kaki sampai ke pasar pasir putih.
breakfast kat kedai ppatah.
nasi belauk gulai ikan ayo dgn ikan kering.
jeliro molek, lagi pun sejuk kena hujan.


Atas gertok dekat masjib wakaf bunut.

Banjir yang melanda kob berangan.

Dalam juga tu.

Aku dalam air.

Macam laut..Bendang padi ditenggelami air, pada 1/1/2012.

Nasib baik air tak masuk dalam rumah. Dok main kat luar je. Bina rumah pun dah buat tinggi.

Air hujan. Ramai juga yang ambil kesempatan tahan jala. Dapat juga ikan darat. ikan keli.

Cdm Kartini; dah lama tak tengok air banjir. lebih 20 tahun berada di luar kelantan.

Lihat betapa lajunya aliran air.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable