Jom Follow

Khamis, 13 September 2012

Air Liur: Madu @ Racun

Adakah anda sambut pagi dengan kata-kata;
"MLM ni susah.."
"MLM ramai yang gagal..."
"hari ini orang sibuk, tak boleh jumpa...."
"aku dah tak sempat nak ke LOPA...."
"orang dengar MLM dah meluat, susah nak berjaya..."
"aku tak pandai cakap..."
"MLM bukan rezeki aku...."

Bayangkan Lee Chong Wei, masuk gelanggang dan asyik berbisik pada diri sendiri....
"habisla hari ini, kalah lagi.."
"dia ni hebat..tak terlawan aku.."

Kalau ini yang dok bermain dalam pikirannya. Berapa lama dia boleh bertahan.
Adakah dia akan sungguh-sungguh usaha.

Ingatlah kata-kata di atas adalah resepi untuk gagal/kalah, menjadi seorang yang negatif.
Untuk tukar kepada positif, langkah pertama yang kena ambil ialah jaga mulut...

Ingatlah air liur kita ada tugasnya...jika kita cakap negatif, ia akan jadi racun.
Bila ia ditelan membawa perasaan negatif, malas, sakit-sakit badan, rasa nak demam...tak boleh keluar berbiz....

Kalau kita cakap yang positif/baik-baik. Air jadi penawar/madu. Apabila ditelan membuat kita ceria/gembira. Bila ceria. Otak jadi ringan. Tak stress. Idea muncul. Rajin datang. Seronok berbiz....Air liur penawar. Jadi penghalang kemasukan bisikan syaitan yang boleh menggangu minda kita...

"Mulai hari ini, aku tidak akan mengkritik diri sendiri. Jika aku tiada apa yang baik untuk diperkatakan mengenai diri aku, aku akan diam".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger