Jom Follow

Isnin, 6 September 2010

asyik asyik suruh cakap positif.


katakan pada diri atau komunikasi dengan diri cakap pada diri mesti yang positif sahaja. jangan ada yang negatif. kelak buruk padahnya.  boleh jadikan diri penakut dan tak berani buat apa-apa perubahan. jadi pesimis. penyakit si miskin jadinya. kalau sekali 2, komunikasi negatif mungkin tak ada hal. bila selalu, menjadikan kita kerdil. sehinggakan kita percaya itulah diri kita.
apa cakap positif?
  • aku hebat
  • aku boleh
  • aku pasti berjaya
  • orang lain boleh buat, aku mesti boleh buat.
  • syukur apa yang dapat.

cakap negatif?
  • aku tak hebat seperti orang lain
  • aku tak pandai
  • bonus aku kecil
  • aku tak pandai cakap
  • aku
  • aku
  • aku
  • susah..susah.. 
  • aku lemah
  • aku
semuanya negatif. tak membantu capai impian. impian pun ala kadar je.tak mencabar pun. nak berimpian lebih, takut tak capai, mustahil katanya.

kita suka cakap negatif pada diri. hentikan. tukar kepada cakap positif. AT boleh bantu aku capai impian. meniaga ini paling mudah dan paling cepat capai impian. aku ada segala-galanya untuk capai impian tersebut. 
saya pernah jumpa orang suka sangat cakap negatif.
" saya tak pandai macam orang lain"
"saya tak hebat seperti orang lain"
" income saya kecil je"
" saya itu, saya ini"
dimana hari ini. dah tak meniaga lagi. dah berhenti buat AT. lain-lain mungkin buat. itu saya tak tahu la. padahal dah banyak capai impian sejak bersama AT. beli rumah, tambah kereta baru, melancong dan banyak lagi. berakhirnya orang selalu cakap negatif pada diri....berhenti meniaga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger