Jom Follow

Selasa, 6 September 2011

3 Pasti Berlaku

Perubahan tak boleh kita tahan. Biarlah kita jadi agen perubahan. Ubah minda masyarakat terhadap perniagaan. Jadikan perniagaan itu satu jihad.


Masa depan.
  1. Lebih banyak perubahan yang akan terjadi. Perubahan dalam rumah tangga. Organisasi ke. Kat tempat kerja. Macam-macam lagi. Akademi Taipan181, telah alami perubahan. Ada yang masuk/baru join. Ada yang keluar/meluat/dah tak minat/dah tak yakin dengan misi dan visinya. Ada yang masih bertahan. Ada yang masih setia. Itu dari segi orang. Fokus group juga kena berubah. Sasaran juga kena berubah.
  2. Lebih banyak cabaran yang akan muncul. Memang banyak. Cabaran pada kita sebagai individu. Cabaran kita sebagai ketua keluarga. Cabaran pada kita sebagai Akademi Taipan181. Cabaran kita sebagai Anak Melayu. Cabaran kita sebagai Anak Malaysia.
  3. Lebih banyak peluang yang akan tercipta dalam bidang kita. Pendidikan. Pertanian. Kesihatan. Pengankutan. ICT. Dalam MLM telah jelas. Peluang sentiasa wujud. Peluang sentiasa terbuka. Pandai-pandailah kita cari/cipta peluang tersebut. Satu peluang tertutup, 3 peluang baru terbuka.
Masa depan.
1 saat ke depan pun dah dikira masa depan.
1 minit lepas ini pun masa depan. 
1 jam kemudian dah dikira masa depan. 
1 minggu mendatang, juga masa depan
1 bulan ke depan, masa depan.
1 tahun ke depan, masa depan.

Perubahan tetap terjadi walaupun dalam masa 1 jam, tapi tak begitu ketara. Tapi 1 bulan>1 tahun. Kita boleh lihat dan alami perubahan tersebut. Sedar atau tak sedar sahaja. Biarlah perubahan ke arah yang lebih positif dan lebih dekat pada kehendak Pencipta kita.

Dunia MLM.
Selepas 10 tahun.
Terlalu banyak perubahan timbul.
Terlalu banyak cabaran datang.  
Terlalu banyak peluang muncul.

Sepanjang aku merangkat, bertatih, berjalan dan berlari di medan MLM. Telah banyak perubahan yang aku dan isteri alami. Perubahan tersebut, kadang-kadang diluar jangka. Bukan setakat kami yang merasai perubahan, malah anak-anak dan keluarga juga merasa kemanisannya.

Perubahan dalam keluarga.

Rumah Sendiri
Memiliki rumah sendiri.Walau tak besar mana tapi cukup selesa buat kami anak beranak. "Rumahku Syurgaku". Terletak bukannya di kawasan elite, tapi cukup mendamaikan dan senang anak-anak nak beriadah. Setiap bilik, punyai a/c. Dekat dengan shopping komplek, masjid dan KL. Tak ada masalah yang pelik-pelik. Kami balik lewat pun, ok.

Bukan kami sahaja. Ramai lagi rakan niaga yang telah memiliki rumah. Rumah yang mereka miliki hari ini, mustahil dapat kalau mereka kerja makan gaji sahaja, tanpa berniaga bersama Akademi Taipan. Jiran-jiran mereka pun boleh tahan. Maklumlah harga rumah pun cecah RM400K-RM1Juta. Jiran pun elite. Berniaga dan kalau makan gaji pun, gaji cecah RM20K-RM30K.

Bukan berniaga kat KL boleh memiliki rumah. Malah negeri-negeri lain pun jadi. Kelantan, Penang, Kedah, Sarawak.Sabah, N9, Melaka. Ada yang telah memiliki beberapa rumah sewa. Income bulan-bulan masuk.

Dulu memyewa, kini memiliki rumah sendiri. Dulu tinggal di rumah flat, 2 bilik. Kini mendiami rumah teres, berbilik-bilik Dulu tinggal di rumah teres, kini menghuni banglow mewah, siap ada kolam renang lagi. Syukur dengan apa yang dimiliki.

Itu cite pasal rumah. Pasal group pulak macamnana. berubah ke tidak. Sat dok tanya pasti berubah. berubah dan akan terus berubah. cuma kena cepat-cepat sesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku.

Berteduh digroup.
Dipisah dengan group.
Terkial-kial sehingga tercipta group.
Miliki group, ada yang berpisah.
Miliki group, bina dan terus bina.

jangan kisah dengan yang tak nak. ada tak nak berniaga dan ada yang berniaga tapi tak nak bersama group. aku tak kisah. ikut group, bukan paksaan. masing-masing bos. masing-masing ada strategi. masing-masing ada mentor. masing-masing ada kepandaian. berniagalah. buktikan kehebatan masing-masing. berniaga besar-besar. bina volume. bina leader.




Nanti sambungannya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sociable