Jom Follow

Isnin, 21 Mac 2011

Masuk Dan Buat.


'tahniah kerana kau dah berjaya dan dah kaya. aku tumpang bangga. ada juga kawan aku seperti kau.'
'terima kasih, harap kata-kata itu ikhlas dari hati bukan dari mulut je.'
'bukan aku tak nak join, tapi dah lambat, dah ramai yang masuk. aku nak cari sape lagi.'
' penduduk malaysia 27 juta, mana boleh tak ada orang.'
'aku tak reti nak cakap dgn ore.'
'aku yakin kau boleh berjaya. bagi peluang pada diri. bagi peluang akademi bimbing. kau memang hebat malah aku yakin kalau kau buat, kau lebih berjaya dari aku.'

selalu jumpa. selalu dengar ayat-ayat ini. itu pun kalau rajin berdemo. sentiasa jumpa prospek. kalau jenis malu-malu, mungkin ayat tu jarang jumpa. kalau meniaga sekali seminggu, mungkin sukar nak dengar kata-kata tu. aku dah biasa dengar. 10 tahun dulu. sekarang ni pun masih dengar. tandanya aku masih berniaga. masih hangat berniaga.

mlm. masuk dulu berjaya? masuk awal, jadi?
dari mana dapat ilmu tu.
siapa kata gitu. 
betul ke begitu.
ke alasan tak nak masuk...

aku masuk selepas 8 tahun hai-o wujud dan berjaya. masuk tahun lepas pun ada yang berjaya. masuk awal tahun 2011 pun berjaya. kawan-kawan yang sama-sama masuk dulu, gagal. padahal mereka masuk awal daripada yang masuk akhir-akhir ini. dimana mereka?

gagal dan berjaya bukan pasal masuk awal ke masuk lewat. tapi sape yang sanggup kerja keras. sape yang sanggup berkorban masa rehat, pitis dan tenaga. dah ramai buktikan. berjaya capai cdm. berjaya memiliki kereta mewah, memiliki rumah. baru berniaga 1,2 tahun. jadi teori tu tak boleh guna. tak boleh pakai. kalau untuk skim cepat kaya, mungkin betul. masuk dulu. dok kat atas. boleh goyang kaki. bulan-bulan masuk. ini meniaga bro. kena usaha. kena ikhtiar.

mlm ni, tak buat. tak jadi. tak berjaya. tak kaya. lihatlah senario semasa. berpuluh-puluh syarikat mlm antarabangsa. dah wujud lebih 20 tahun. masih ada orang  baru masuk dan berjaya. masuk dan jadi kaya raya. bukan masuk dulu pun. baru masuk pun bisa berjaya. buat tanpa berhenti. buat dengan perancangan nak berjaya.

masuk dulu.peluk tubuh. sampai mati tak berjaya. sampai mati tak kaya-kaya. masuk dan buat. masuk dan gigih berusaha. masuk dan berikhtiar.

percaya pada diri. percaya pada potensi diri. boleh buat. boleh berjaya. boleh jadi. kerusi cdm masih kosong. berapa pun masih boleh isi lagi. tak ada had. duit hai-o masih banyak lagi. kaut dan kaut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger