Jom Follow

Jumaat, 18 Mac 2011

Berbudi Pada Tanah.


Usahawan Pertanian.
Sebu nama panggilan. awal 40an umurnya. menjadikan pertanian sebagai sumber pendapatan.
Tak payah pakai keta. motor pun cukup.
kebun tembikainya atau timun cina. lebih kurang 9 ekar.
bunga yang akan disenyawakan dengan bunga betina dari tembikai. pokok ini perlu ditanam lebih awal. bila dah berbunga, bunga ini akan disenyawakan dengan bunga betina pokok tembikai yang nak dijual. dulu kena lakukan dengan tangan, tapi kini dah boleh sembur dengan pam.
kolam sumber air.
semakin moden. air terus ke pokok. tak payah nak siram-siram lagi. pasang suis je dah ok.
lubang kat tengah tu, tempat pembajaan.
lagi bunga jantan.
lihat plasti yang tutup tanah. tepi-tepi kena tutup dengan tanah, agar tanah sentiasa lembab. timun cina, awal-awal je perlu siram, lepas tu, tanah perlu lembab je.
timun batang yang dah habis pungutan hasilnya.

Sebu. Orang kampung aku, Kampung Becah Kelubi, 47100 Chetok Pasir Mas Kelantan. bergiat dalam pertanian.
jadikan pertanian sebagai sumber pendapatan.
saingan dalam pertanian tak banyak.
tak ramai orang yang nak bergelut dengan tanah.
hasilnya senang dijual.
peraih datang ambil.
tembikainya dah dibooking oleh 3,4 orang penjual.

dah lama aku nak tengok kebunnya, terletak di kg Alor Pasir, Tanah Merah.
17/3/2011, berjaya aku lakukan.
aku melawat kebunnya.
kebun luasnya 9 ekar.
7 ribu pokok.
ditanam dengan tembikai atau timun cina(ore kelate).
belum sampai sebulan lagi.
tembikai 70 hari dah boleh jual.
cepat.

aku akan ke sana lagi bila boleh jual.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger