Jom Follow

Ahad, 27 Mac 2011

Jaga Cakap.

jaga cakap. jaga meniaga. jaga income. jaga gaya hidup. jaga network. jaga reputasi. jaga nama. jangan cakap sebarangan. jangan main hentam je. pikir dulu sebelum cakap. timbang dulu sebelum cakap. baik ke tak baik. cakap-cakap yang elok-elok. cakap yang baik-baik. jangan cakap yang negatif. jangan cakap yang sensitif. nanti ada yang salah faham. nanti ada yang keliru. nanti ada yang terasa. nanti ada yang terluka. nanti ada yang menjauhi. kita yang rugi. kadang-kadang kita rasa, cakap kita betul. kadang-kadang kita rasa cakap kita ok. kadang-kadang kita rasa cakap kita jujur. tapi bila sampai pada orang. orang paham lain. itu belum masuk lagi, cite, cite yang telah berkelana jauh. lagi haru. lagi gile. lagi parah. bila dah terasa, sukar seseorang tu nak bekerjasama dengan kita. kita boleh minta maaf. tapi orang lain bisa memaaf tak. setakat mulut pun tak guna. kat dalam masih terbakar. kat dalam masih membara marahnya.

jangan cakap apa yang kita suka. jangan cakap apa yang kita keliru. jangan cakap apa yang kita tak paham. kita hidup dalam masyarkat. hidup dalam lingkungan manusia. kita sentiasa berinteraksi dengan ahli masyarakat, rakan sekerja, anak buah, bos, rakan niaga, upline, sideline. akibat cakap terlalu besar. ada yang bergaduh. ada yang bermasam muka. ada tak bertegur sape. bukan sekejap, malah ada yang berpuluh tahun. ada juga yang sihir menyihir akibat terasa hati akibat tersalah cakap. kadang-kadang tu bukan tersalah cakap pun, tapi tersalah dengar.
dalam meniti dunia mlm. cakap paling kena jaga. jangan cakap besar. jangan cakap sombong. jangan cakap ikut sedap mulut. kelak rakan niaga mati tak berniaga. kelak rakan niaga, cari pelindung lain. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger