Jom Follow

Sabtu, 9 Oktober 2010

Self Talk..........

Salam. Salam kemenangan. Salam juara. Salam 1Malaysia.

Hari sabtu. Cuti hari ini. Boleh rehat dan buat apa yang diminati. Boleh sambung tidur semula. Boleh keluar bersarapan dengan keluarga.

Itu bagi yang buat 1 kerja. tapi kita yang buat 2,3 kerja ni. mana ada cuti. mesti kena kerja. ada kelas. ada appt. kena follow up dan beberapa lagi kerja yang menunggu kita. ada yang dah sampai Kelantan. ada yang dah sampai JB. ada yang masih belum balik dari KT. kerja dan kerja. korbankan sedikit masa rehat untuk lebih berjaya. korbankan masa sikit untuk kesenangan masa depan. korbankan masa bersama anak-anak,untuk pendidikan anak-anak yang terbaik dimasa depan.

ada juga yang dah meniaga full time. hari-hari kerja juga. tapi hati seronok. tak terikat dengan arahan-arahan bos. ikut arahan hati sendiri je. bila masa nak keluar. bila masa nak balik. kebebasan masa. syukur, dapat merasai nikmat tersebut. ramai juga yang tercari-cari, kebebasan masa. sukar ditemui. meniaga bersama AT anda akan bertemu. kadang-kadang kebebasan duit mereka ada, tapi kebebasan tak dapat. perniagaan mengikat mereka.

semalam sebelum tidur, aku sempat baca mega mlm; ingin jadi super mlm. makanan otak mesti bagi, kalau tak semangat akan menurun. sehinggakan ada yang zero. malas semalasnya nak bekerja.

self talk. bicara diri. apa yang kita cakap pada diri sendiri atau apa yang orang lain kata mengenai diri kita atau apa yang kita fikir akan dicakapkan oleh orang lain terhadap diri kita dan kita mempercayainya. 

dalam bahasa mudah; cakap-cakap dengan diri. debat dengan diri. suara-suara hati, imaginasi dan  banyak boleh maksudkan. atau apa yang kita kalau ikut  kajian setiap hari ada lebih 64,800 self talk setiap hari. sama ada negatif atau positif. jadi kena berhati-hati dengan self talk. ini boleh mempengaruhi kepercayaan terhadap diri kita. boleh menyebabkan kehidupan kita susah atau senang. boleh menyebabkan kita miskin atau kaya, boleh menyebabkan gembira atau derita.


self talk termasuk juga apa yang kita imjinasikan. apa yang kita tulis mengenai diri kita. apa yang kita baca tulisan mengenai diri kita. oleh itu tulislah kata-kata semangat mengenai diri sendiri dan bacalah sentiasa. keyakinan pasti akan bertambah.

  • aku hebat. 
  • aku jutawan.
  • aku berani jumpa dengan prospek. 
  • aku yakin, MP yang aku persembah adalah yang terbaik. 
  • aku pilih untuk suksess. 
  • aku percaya meniaga ini. 
  • aku menaja, aku berkongsi peluang dengan orang yang betul. 
  • hari ini prospek sedang menunggu kemunculan aku. 
  • aku yakin dengan bimbingan AT. 
  • aku tak akan gagal. 
  • aku dilahirkan untuk menjadi juara. 
  • orang lain boleh, aku mesti boleh, malah lebih hebat dari orang lain. 
  • aku positif.
  • aku optimis.
  • pemikiran negatif telah lenyap dalam diri. 
  • kejayaan semakin hampir. 
  • aku buat ini untuk diri dan keluarga. 
  • selagi aku berusaha selagi itu aku tak akan gagal. 
  • aku boleh berjaya seperti orang berjaya. 
  • aku mesti kerja dengan lebih tekun lagi.
  • mana ada gagal dalam kehidupan. 
  • pasangan aku setiap hari doakan kejayaan aku. 
  • orang tua aku doakan kejayaan aku.
  • anak-anak aku doakan kejayaan aku. 
  • aku pasti kejayaan akan aku miliki sedikit masa lagi. 
  • kerja ni, kerja mulia, keluarga aku menanti kejayaan aku. 
  • keluarga menanti-nanti nak mendiami rumah baru. jadi aku mesti jadi hebat. kena rajin, tak boleh tangguh kerja lagi. aku tak boleh cepat puas hati dengan prsetasi hari ini. 
  • hari mesti lebih cemerlang dari semalam. 
  • aku boleh bagi talk terhebat.
  • orang menanti-nanti aku bagi talk.

CDM Syed; sentiasa positif. tak kisah apa orang kata.


banyak lagi kata-kata positif yang kita mesti cakapkan pada diri. jangan ada negatif langsung. mesti positif. bila sentiasa positif,semangat membuak-buak, rasa terdorong,keyakinan diri menjadi tinggi. kita bekerja pun lebih yakin dan kejayaan akan kita kecapi.

kata-kata negatif, beri kesan. jadi lemah, jadi down dan tak yakin boleh berjaya, tak berani mencuba, takut gagal, malu,dan macam-macam lagi.



Tanya CDM Yan berapa lama nak ubah persepsi DDM Nizam terhadap MLM.

kata-kata orang pasal kita tak penting. kata-kata kita terhadap diri lagi penting. kata-kata orang lain kita tak boleh kawal, tapi kata-kata kita terhadap diri kita, kita boleh kawal. kena berbanyak-banyak kata-kata yang positif sajalah.





Bagus bersama AT.
bunyinya sombong kalau cakap-cakap positif terhadap diri sendiri itu didengar oleh orang lain. sebenarnya tidak kalau;
  • kita tidak membandingkan diri kita dengan orang lain, kita sebenarnya membandingkan diri kita dengan diri sendiri untuk membina keyakinan diri.
  • kita tidak menyuarakan kepada orang lain, kita hanya menyatakan pada diri kita sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger