Jom Follow

Rabu, 13 Oktober 2010

-+-+


selalu datang kelas, bertemu dengan orang-orang positif. semangat pasti meletup. jangan ponteng kelas.

orang negatif; 
  • suka cakap negatif.
  • suka bergaul dengan orang negatif.
  • lihat sesuatu dari sudut negatif.
  • tak yakin pada potensi diri sendiri.
  • pesimis.
  • asyik mengeluh
  • merasa diri tak hebat/orang lain hebat
  • suka salahkan orang lain.
  • suka minta dikasihani 
  • mimpi yang menakutkan.
  • dan banyak lagi...
Pernah aku bersembang dengan seorang budak.
Bila besar nak jadi cikgu tak?
'takut mak bapa datang serang dia di sekolah kalau dia buat sesuatu pada pelajarnya.
Nak jadi kaya tak?
"takut kena culik/ kena bunuh"
Nak bawa teksi?
"takut kena rompak"
Nak bawa lori?
"susah nak bawa, besar dan sorang-sorang je driver"
Nak jadi pemandu bas?
"takut xcident, orang lain semua tidur"
Nak rumah besar?
"takut pencuri"
ini kes budak-budak.

orang buat mlm pulak.
"dline tak bawa prospek datang kelas, macamana aku nak meniaga besar."
"dline tak buat appt, macamana nak keluar demo. dok rumah je lah."
"dline tak pandai follow up, padahal aku dah demokan untuknya."
"bulan ni, sikit je dapat bonus."
"kenapa aku tak hebat seperti orang lain, sibuk appt, aku tak tahu nak gi mana."
"seronoknya orang lain dapat orang baru yang bersemangat.aku bila la nak dapat seperti itu."
Orang positif selalu melihat peluang disebalik masalah. cdm sariah bersama ddm ita. nak berjaya mesti buat. orang tak nak teruskan perjuangan tak ada hal. aku yang nak. jadi aku mesti buat.....

pemikiran negatif akan mempengaruhi;
  • cara berfikir
  • perasaan 
  • sikap
  • hasil
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger