semalam sungguh teruja. pgnya hantar anak ke sekolah. kena g asrama dia dulu, di surau al amirin. lepas tu g hantar ke sekolah. semi abim. semalam dia tidur kat rumah, setelah balik dari seminar belajar cemerlang anjuran excell training di UIA.
lepas tu makan dulu d restoran belauk. sembang pasal cabaran meniaga. semua org pasti hadapi cabaran. berbeza antara satu sama lain. kami dah hampir 10 tahun, terlalu byk cabaran datang. hadapi semua dgn tabah, kerana yakin selepas cabaran diatasi kami akan capai kejayaan. cabaran tak pernah berhenti. lepas 1, 1 datang.
masa mula-mula join, lain cabaran. pangkat dsm lain cabaran. ddm lain cabaran. cdm lain cabaran. tahun pertama cdm, lain cabaran. tahun k2 jd cdm, cabaran pun lain. begitulah seterusnya.
cabaran dtg dr diri paling susah dan paling kerap.
mula-mula join bersemangat giler. tak kekal lama.
g demo org tak nak.
smgt merundum.
ajak org dtg meeting, mula-mula setuju.
last minit tak jadi.
smgt merundum.
itu cabaran biasa.
sekarang lain pulak.
'hai-o dah ramai org join, sape lg kau nak ajak.'
'dah ramai yg tak berjaya, kau nak kena tipu.
'penapis air tu sape nak beli.'
saudara aku dok tanggung hutang je.
ini antara kata-kata yg kt dengar bila mula-mula join.
belum lg sindiran org luar.
'org kaya dtg.'
'bila nak tukar keta?'
'bila nak belanja.'
ini pun biasa kt dengar.
nak atasinya mudah je. call atau selalulah jumpa dgn upline. mintak nasihat dan semangat darinya. tak ada cara lain lg. kalau kt menjauhi diri lg cpt kt down. ada yg terus mati.
upline pun mesti kena prihatin dgn dline baru. 30 hari pertama, masa paling kritikal. kena jaga betul-betul. apa yg terjd, sebelum transfer duit je upline beria-ria follow up. akan call, sms selagi tak transfer. tapi bila dah transfer. call atau sms dah kurang. ada jg yang tak ada langsung. nampak sangat nak duit dia je. sebab tu ada yg terus tak berniaga. barang pun belum ambil dah tak nak buat. sakit hati punya pasal.
sepatutnya kena lbh kerap lg. masa nilah cabaran hebat dtg. segenap penjuru serangan akan dtg. tak kuat dia mati. kita mesti selesaikan masalah ni. bg sokongan/motivasi/ harapan/apa yg mereka akan dapat melalui meniaga ini,m kalau bertahan. kt jd tulang belakang mereka. penyokong utama mereka. kt sebagai upline tak blh tunggu org baru, call dan luahkan masalah atau cabaran. kt kena proaktif. g jumpa dgn mereka. selesaikan kemelut mereka tu. lg cpt kt jumpa, lg cpt mereka bergerak.
bina impian mereka. yakinkan, mereka blh berjaya. meniaga ini jln terpantas mengejar impian. jalan tercpt mengapai impian. ini kena lakukan. bila keyakinan tinggi yg mereka blh berjaya, cabaran dpt di atasi dgn mudah. bila keyakinan dah hilang, smgt meniaga pun akan turut hilang.
semalam jg ada demo, jam 3.30 ptg kat PKNS shah alam. ok . hari ini kena urus dana. malamnya g ke tempat anak, ajar dia nak periksa hari ini. itulah kerja kami.
itu cabaran pertama baru, belum lg lain-lain.
cabaran dtg dr diri paling susah dan paling kerap.
mula-mula join bersemangat giler. tak kekal lama.
g demo org tak nak.
smgt merundum.
ajak org dtg meeting, mula-mula setuju.
last minit tak jadi.
smgt merundum.
itu cabaran biasa.
sekarang lain pulak.
'hai-o dah ramai org join, sape lg kau nak ajak.'
'dah ramai yg tak berjaya, kau nak kena tipu.
'penapis air tu sape nak beli.'
saudara aku dok tanggung hutang je.
ini antara kata-kata yg kt dengar bila mula-mula join.
belum lg sindiran org luar.
'org kaya dtg.'
'bila nak tukar keta?'
'bila nak belanja.'
ini pun biasa kt dengar.
nak atasinya mudah je. call atau selalulah jumpa dgn upline. mintak nasihat dan semangat darinya. tak ada cara lain lg. kalau kt menjauhi diri lg cpt kt down. ada yg terus mati.
upline pun mesti kena prihatin dgn dline baru. 30 hari pertama, masa paling kritikal. kena jaga betul-betul. apa yg terjd, sebelum transfer duit je upline beria-ria follow up. akan call, sms selagi tak transfer. tapi bila dah transfer. call atau sms dah kurang. ada jg yang tak ada langsung. nampak sangat nak duit dia je. sebab tu ada yg terus tak berniaga. barang pun belum ambil dah tak nak buat. sakit hati punya pasal.
sepatutnya kena lbh kerap lg. masa nilah cabaran hebat dtg. segenap penjuru serangan akan dtg. tak kuat dia mati. kita mesti selesaikan masalah ni. bg sokongan/motivasi/ harapan/apa yg mereka akan dapat melalui meniaga ini,m kalau bertahan. kt jd tulang belakang mereka. penyokong utama mereka. kt sebagai upline tak blh tunggu org baru, call dan luahkan masalah atau cabaran. kt kena proaktif. g jumpa dgn mereka. selesaikan kemelut mereka tu. lg cpt kt jumpa, lg cpt mereka bergerak.
bina impian mereka. yakinkan, mereka blh berjaya. meniaga ini jln terpantas mengejar impian. jalan tercpt mengapai impian. ini kena lakukan. bila keyakinan tinggi yg mereka blh berjaya, cabaran dpt di atasi dgn mudah. bila keyakinan dah hilang, smgt meniaga pun akan turut hilang.
semalam jg ada demo, jam 3.30 ptg kat PKNS shah alam. ok . hari ini kena urus dana. malamnya g ke tempat anak, ajar dia nak periksa hari ini. itulah kerja kami.
itu cabaran pertama baru, belum lg lain-lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan