Jom Follow

Memaparkan catatan dengan label makan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label makan. Papar semua catatan

Rabu, 31 Oktober 2012

Pulut Durian DDK.

Inilah hidangan petang tadi.

Pulut Durian.
Wow!
Pasti nak.
Pasti terliur.
Pasti meleleh.
Mudah sangat.
Santan, gula, durian dan pulut.
Bila dah terhidang.
Sukar untuk kata 'tidak'.
Melantak juga walaupun tak bagus untuk aku.
Bukan selalu. Sakit makan ubat.
Dengar-dengar.
Sekarang musim durian Pahang.
Baru habis Segamat.
Dah ramai yang jual durian tepi-tepi jalan.

Makan kena cepat.
Kalau tak muak, tak habis nanti.

Isnin, 17 September 2012

Downtown Cheras.

Semalam.
Dah janji dengan Aiman.
Nak ke Downtown Cheras.
Nak beli jersi bola katanya.
Liverpool punya team.

Jam 12.
Kami anak beranak bergerak ke sana.
Nasib baik, tak terlalu ramai orang.
Senang je nak parkir.

Aiman beli jersi & seluar boxer.
Mim pula beli tudung & jersi buat 2 si kecik.
Aku cukup dengan jalan-jalan lihat orang berniaga.

Dah dapat apa yang nak.
Boleh cabut.
Semalam juga cabut tanpa membedal stimbot.
Dah hasrat nak beli jersi. Singgah kat kedai ni lah...Tubuh kecil, size tak banyak ada..
Trend terkini. Ramai peniaga jual seluar boxer. Dulu-dulu tak ada orang jual. Sekarang dah ramai. Boxer jenama terkenal.hihihihi. Setahu aku, seluar boxer ni seluar dari Siam. Aiman pakai boxer sejak dulu lagi. Bila dah jumpa. Beli juga 2 helai. Tambah koleksi yang ada. RM5 sehelai.
Tudung! Anak tudung!Pilihan Si Ibu. Masa nak gi kool je. Macam tak nak beli apa-apa. Sampai sana, lain pula kisah.
Vallet juga jadi pilihan peniaga kali ini. Banyak booth yang jual vallet kulit, semuanya branded. Harganya boleh tahan RM30.
Salah seorang peniaga kat Downtown Cheras. Nantikan entrinya.
Jual macam-macam ubat. ubat gegat, racun tikus. ubat jentik-jentik...banyak sangat nak tulis. Penuh meja tu..
Balik.
Singgah kat Fulamak Sup.
Pekena sup dulu..
Jam 3 pagi. Tetap berselera membedal. Fulamak sup. 24 jam punya warong.
 

Ahad, 16 Oktober 2011

Breakfast

Sahabat Blog.
Sahabat Biz..


Makan pagi.
Breakfast.
Apa nak makan.
Apa nak melantak.
Apa nak isi tembolok.
Apa nak isi perut.
kat bawah ini ada.
pilih yg suka.
kedainya kat sg sekamat kajang.
Narakt. Tepi jalan. mudah jumpa.
gi pagi2 minggu. penuh keto.
nak parking pun susah.
org jgn cakap la.
kena cepat. jgn lewat.
habis lauk pauk.
aku dah balik.
aku dah tunaikan hajat.
jam 7.10 pagi aku dah sampai sana.
dah mula melantak.
satu demi satu, penuh tatatertib.
x sedar dah kenyang.
padahal nasi belauk belum lagi.

Ini yg pertama.

Akok pilihan ramai. sekejap je habis. satu org bisa habis 3,4 biji.

Kuih muih yg tersedia buat anda yg x suka makan berat. lebih 10 jenis kuih tradisi kelantan.

Penggemar itik. sat dok ggopa. ada gulai itik. tp sikit keras. x apa asalkan sedap.

Gulai ikan, gulai ayam dan gulai daging.

Ini lagi gulai2 yg tersedia utk dipilih.

Pulut kuning pun ada.

Barisan lauk pauk.
Baru nak gi kelas.
WAB.
Masih diadakan.
masih ramai yg datang.
masih meriah.

Pitis; Booooooooooooom.


wah!wah!wah!

aku happy.
aku suka.
aku enjoy.
aku ceria.
aku gembira.
tak tahu kenapa?
tiba2 je seronok.
tiba2 je sukacita.
tiba2 je hilang dukacita.
tiba2 je hilang lara.
seronok.
happy.
suka,
enjoy.
mesti ada sesuatu yang hebat akan terjadi.
sesuatu yang menakjubkan akan muncul dalam hidup.
sesuatu yang indah bakal tiba.

pelik tapi benar.
seronok tiba2 dtg.
semangat tiba2 datang.
ghairah tiba2 datang.
duit nak masuk.
pitis nak mari.

ha!ha!ha!
pasal duit.
pasal pitis.
pasal dollar.
pasal rupiah.
memang duit nak masuk.
mata duitan.!!!
ya!ya!ya! aku mata duitan.
aku gila duit.
aku gila pitis.


kaki baru, dah byk tumbuh.
kaki baru, dah byk dtg.
kaki baru, dah byk segar.

kena jaga.
kena baja.
kena siram.

kaki baru, akan menerjah awan.
kaki baru, akan jadi idola baru.
kaki baru, akan meletop.
kaki baru, suntik smgt kerja.
kaki baru, beri inspirasi utk terus bekerja.

mana boleh berduka, kalau nak besar berniaga.
mana boleh bersedih, kalau mahu meniaga kembang.
mana boleh bad mood, kalau mahu group kukuh.


kena suka duit, baru duit masuk.
kena suka duit, baru duit mari.
kena suka duit, baru duit come in.....
duit!duit!duit!
aku suka. aku gile.

duit bayar hutang.
duit bayar bil2
duit bayar yuran sekolah anak.
duit bayar rumah.
duit bayar keta.
duit bayar maid.
duit bayar gaji pekerja.
duit bayar gaji diri sendiri.
duit bagi mak bapak.
duit bagi beli buku.
duit buat makan/minum.
duit buat berderat.
duit utk sedeqah.
duit buat bertunang.
duit buat kahwin.
duit anak nak kahwin.
duit anak nak ke U.


byk pakai duit dlm hidup.
kena duit byk. kena duit berkepul2.
kena suka duit. kena gile duit.

apa 2 pun perlu duit.
keluar rumah je perlukan duit.
ckp bila x pakai duit.
setiap jam, pasti duit keluar.
nak keluar macamana, kalau dlm x ada duit.

ha!ha!ha!
duit. duit.
oh duit. oh duit.

x boleh x ada duit.
jadi kerajaan  kena byk duit.
kalau x, projek x leh buat.

nak buat Hudud pun perlu pakai duit.
nak kumpul ramai2 kat stadium perlukan duit.
nak buat buat penerangan pasal hudud pun pakai duit.
nak bayar hakim pun pakai duit.
nak bayar penguatkuasa pun pakai duit.
ha!ha!ha! sape cakap x perlu duit.
nak tegakkan agama pun perlu duit ma....
nak jadi calon pilihanraya pun perlu duit.
nak menang pilihanraya perlu duit.
kalau x, masakan ada tabung pilihanraya.
panggil Ustaz Azhar pun, kutip duit.
buat apa duit?
x payah ckp. ada duit tahulah apa nak buat.

1977 Ipoh Chicken Rice. Kedai baru. Kedai makan baru. depan CIMB Bank. dah byk x buka dan tutup. x ini, berapa lama akan kekal. Nak renovation. perlukan pitis. bukan sikit broooo. x kurang RM100,000. nak kaya kena berniaga. 9/10 punca rezeki dari perniagaan. kenapa org islam takut nak berniaga. kenapa? x ada modal. padahal berniaga kedai makan kat KL ni dah dekat2 wajib bagi orang Islam. x  byk kedai makan yang halalnya x diragui. yg byk kedai makan yang dikendalikan oleh orang bukan islam. status halalnya meragukan.

Semalam punya tempat menunggu. tunggu apa broooo. tunggu cdm kartini buat demo. aku, duk, baca paper ditemani dgn J.Co. Yourt. sejak 2 menjak. demo semakin ligat. semakin x menang tangan. macam dulu2 balik. awal2 berniaga. sana panggil. sini panggil. sana tunggu, sini tunggu. sana calll. sini calll. mana mau pegi. mana kena dulu. kena susun jadual. baru x terlepas demo. demo, mahal harganya.


Khamis, 20 Januari 2011

Sekinchan Ikan Bakar.

Makan tengah hari di Restoran Sekinchan Ikan Bakar. Bandar Puteri Puchong. Dah 2 kali keluar paper. Tu yang datang. Nak rasa sedap ke tidak. Sesuai dengan selera aku ke tak. Saja datang lewat-lewat sikit. Tak nak berebut dengan orang rehat tengahhari. kita ni kerja sendiri, bila-bila boleh makan. Hari selasa dah pi, masa tu belum buka lagi. Pagi lagi kot hari tu. Hari ini tak lepas peluang. Ternyata tak dikecewakan. Memenuhi selera aku. Rasa nak pi lagi lepas ni. Tak jauh dengan Giant, Bandar Puteri. Boleh nampak dari jauh lagi. Tepi jalan pulak tu. Nak masuk mudah.

Macam-macam ada...

Pandangan dalam restoran.

kaunter bayaran.

Mana satu pilihan hati. kena tunggu 45 minit sehingga 1 jam.

Belut pun ada. boleh pilih mana yang mahu.besar atau kecil

Cdm Kartini.

Licin. sedap. boleh datang lagi. lewat-lewat sikit, kalau tak ramai orang. kembong dan cencaru serta limpa goreng berlada.

Salah seorang pekerja. Asal dari Bangladesh. Dah 3 tahun cari rezeki di bumi bertuah.

Sekinchan Ikan Bakar. lebih kurang seminggu buka.

Nasi lemak pun ada. Gerai kat bawah.

pandangan dari jalan raya. parking mudah dan banyak.
tak rugi pergi tadi. orang cina pun ramai. kena menunggu sikitla. tempat bakar pun banyak. sambal sedap. kicap pencicah pun ok. jom ramai-ramai serang sekinchan ikan bakar. lain kali kena bawa anak-anak pulak. biar mereka merasa ikan bakar pulak. tak payah gi jauh-jauh lagi. tempat sedap dah ku temui.
Powered By Blogger