Jom Follow

Jumaat, 26 April 2013

Jumaat & Pameran Buku.

Assalamu'alaikum. Bertemu lagi hari ini. Hari Jumaat. Dah lewat. Dekat-dekat Maghrib. Lewat, bukan disengajakan. Pagi tadi, lepas solat Subuh, aku sambung tidur. Malamnya aku tak berapa boleh tidur. Jam 4 am, baru tidur. Mem yang hantar Baby ke sekolah pagi tadi.

Bangun kembali. Dekat jam 10 am. Bangkit dan bersiap untuk ke PWTC. Menenggelamkan diri dalam jutaan buku. Syoknya. Pilih buku. Pilih mana yang nak. Pilih mana yang menarik. Pilih mana yang memikat. Lepas tu jangan lupa bayar.

Sampai sana 11.50 am. Dari Puchong ikut Kesas, naik MEX dan Jalan Tun Razak. Cuma Jalan Tun Razak, sesak sikit tapi tak lama. Parkir di Hotel. Valet parkir. Senang. Tak payah q. Sikit mahal, tapi berbaloi. Kena  RM  35. huhuhu.

Serah kereta ke Jokey. Kami terus masuk. Cari buku terkini. Dah niat nak beli buku terkini. Kali ini nak fokus pada novel terjemahan PTS. Tapi malangnya tak ada Novel baru yang dialih ke BM. Sifir aku mudah je, PTS akan terjemahkan buku yang bagus sahaja. Aku banyak memiliki terjemahan novel dari Indonesia. Ada juga novel dari Thailand yang diterjemahkan ke BM. Tak rugi, aku memilikinya.

Tak banyak singgah. Kat bawah pun tak habis. Aku singgah di Karangkraf, PTS, Kemilau, Juandi, Galeri Ilmu, Ikatan Penerbitan Indonesia. Nak singgah semua. Tak larat. Kena datang lagi, bila Aiman balik nanti. DBP pun tak singgah. Kena datang lagi. Bajet hari ini belum habis lagi. Masih ada lagi. Habis tambah lagi bajetnya. Kerja, dapat duit buat beli buku.

Ingatkan tak ramai. Tapi sebaliknya terjadi. Penuh juga. Tapi tak terlalu sesak. Boleh memilih buku dengan selesa. Orang dah tertunggu-tunggu, Pesta Buku. Penerbit Novel jadi tumpuan. Aku tengok tadi beratur nak bayar pun panjang qnya. Jemari Seni. Blink. FIXI. Mereka tunggu, nak sapu novel dengan harga lebih murah dan menggunakan baucer buku. Macam ada perubahan sikap penduduk Malaysia. Muda-muda semakin gemar membaca, terutamanya perempuan. Lelaki tak ramai yang suka baca novel. Tapi akan ada pertambahan peminat sedikit masa lagi.

Lunch di Riverside. Buffet. RM 65 satu kepala. Kami ke PWTC tadi tak sempat sisi tembolok.. Kalau sisi tembolok dulu, lambatlah sampai PWTC. Lagi semput nak pilih buku. Cari-cari buku, perut minta diisi. Malas nak jalan jauh. Pilih buffet kat situ jelah. Lagi pun dah lama tak makan buffet.


Solat Jumaat kat Surau kat PWTC. Luas. Penuh. Kutbahnya merayu-rayu untuk sidang Jumaat undi BN. Penuh emosi, terpaksa untuk menangis gayanya. Kadang-kadang naik meluat aku dengar. Orang lain pun aku rasa gitu juga.

Lepas solat. Kami bergerak ke Tesco Extra Ampang. Cdm Kuyah ajak jumpa dengan prospeknya. Aku baca buku. Kisah Kak Wan. Tak tebal. Tak berat sangat. Sekejap je boleh habis.

Jam 5 pm. Bergerak balik. Ke USJ dulu. Ambil budak sekolah. Kesian mereka jam 5.30 pm baru kami sampai. Jalan jem.

6.20 pm. Sampai rumah. Rehat. Tunggu Maghrib.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger