Jom Follow

Rabu, 24 April 2013

Aku Masih D'Klate.

Selamat pagi. Harap kita diberi kesihatan yang baik dan membolehkan kita meniti hari ini dengan penuh keberkatan. Diharapkan hari ini, biz menjadi lancar-selancarnya, walaupun barang masih lagi tersangku-sangkut. Bank-bank, sistemnya tak offline.

Aku ubah rutin pagi ini. Balik hantar baby. Aku terperap di bilik. Mengadap PC. Update blog dan fb. Biasanya aku akan membatu di Kedai Rejab bersama buku pilihan & segelas kopi jantan 0. Membatu selama sejam @ sejam lebih. Tergantung kepada urusan harian. Hari ini, ubah rutin. Ubah rutin, insyaalah hasil juga akan berubah. Lagi pun sebelum keluar pagi tadi, dah tanya Mem. Hari ini ada urusan sebelah pagi. Kalau membatu di Kedai Rejab, alamak lewatlah aku update blog. Takut ada yang tertunggu-tunggu lama. Kesiannya. hihihi. Tak payah jual ayat perasan kat sini. Sori!Sori. Tak disengajakan.

Syukur. Biz masih maju. Biz makin jadi. Biz makin menaik. Biz makin melonjak. Semakin ramai customer. Semakin ramai bakal prospek yang perlu jumpa. Semakin ramai nak join. Semakin ramai yang ikuti melalui fb dan blog. Pelanggan seluruh dunia, walaupun belum ada, tetapi akan ada kalau kita tak berhenti awal.

Biz kita paling penting jumpa orang. Share peluang. Share produk. Share kebaikan. Fb @ blog adalah salah satu cara untuk kembangkan biz. Bagi orang yang baru join. Pasti masih lagi kawan-kawan. Ajak mereka dulu. Share dengan mereka dulu. Habiskan mereka dulu. Jangan terus terkam fb @ blog. Kecualilah kita dah ramai kawan di situ.

Biarlah aku sambung sikit lagi. Catatan aku ketika balik Klate. Negeri aku. Negeri Mem aku. Catatan belah paginya aku dah siapkan. Kini sebelah petang pulak. Kalau tak buat hari ini, mungkin akan tak buat selama-lamanya. Lupa dah apa yang telah kami tempuhi.

Usai beli-beli di Kedai Jafar Rawas. Mem tak ikut. Masuk kedai lain. hihihi. Tak payah tanya. Orang prempuan selalu ada agenda mereka.  Kami kembali ke bilik. Rehat & santai & baca. Kalau tak baca, dok koya-koya pun ok juga. Nak check out, awal lagi. Baru jam 10.30 am. Nak ambil Aiman, jam 3 pm. Jadi masih ada masih berlengkar kat bilik. 

Jam 1.10 kami check out. Solat Zuhur berjemaah di Masjid Negeri. Sempat 2 rakaat bersama imam. Lepas solat Zuhur kami cuci kereta. express punya car wash. Tak payah keluar kereta. Dok dalam je. Murah. Hanya RM6. Cuci luar. Terlalu kotor aku punya kereta. Perjalanan balik Klate, hujan renyai-renyai. Usai cuci kereta, cari dulu Maybank. Lepas tu, kami bergerak ke asrama Aiman, tali air Cherang.

Aiman balik sekolah jam 2.30 pm. Tapi sampai asrama dekat-dekat jam 3 pm. Naik van trip ketiga. Ambil Aiman. Makan dulu. D'Bayan. Dah lama lapar. Tapi tahan. Nak makan dengan anak. 

Lepas makan. Vroooom ke Bechah Kelubi. Sampai sekitar jam 5.30 pm. Rehat & santai. Jumpa Mek. Sembang-sembang dengan Mek. Alhamdulilah semakin sihat. Semakin bertenaga. Dah boleh menapak lebih jauh, dah sampai ke ppade, jengok kebun getah. Bukan setakat tengok. Buang ranting yang tak berguna, pun dah boleh. Jiran tengok pun terkejut. Mereka takut, terjelepuk di ppade, seperti mullah Chek. Gembira aku dengar. bvsm yang dipakainya telah beri kesan amat positif. Itu belum lagi sampai satu bulan. In shaa Allah, lebih lama bersama dengan bvsm, kesihatannya semakin baik. Aku sangat berharap, agar Mek dapat solat berdiri dan lututnya boleh dibengkok. Berapa lama. Kita tunggu sahaja.

Tidur mesti guna bvsm. Tak boleh tak ada. Kadang-kadang panas. Guna juga buat alas tidur. Kalau tak buat selimut. 

Malam. Lepas Maghrib. Ikuti tahlil. Malam ke-3. Tok llaki Mulloh Mok Nik. Aku terkejut. Bila tahu. Tak ada orang bagi info. Biasanya Abe Li akan info kepada aku, jika ada kematian di kampung dan sedara mara. Dia tak ingat. 

Aku, Aiman, Pok Mudo Jali & Abe Li yang pergi. Lepas Maghrib bertolak. Jauhnya boleh tahan juga. Kg D'chat. Tapi bukan rumahnya. Rumah Cik Gayoh. 

Sudah tahlil. Sesi melantak. Nasi & daging masak kicap. Tambah lagi dengan kerabu pucuk paku. Tertewas aku. Sakan melantak. Penuhi selera. Tak sedar, aku antara yang paling lewat sudah.

Tempat tahlil. Jumpa sepupu-sepupu aku. Si mati ni ramai anak. Si mati ni, suami pada aku punya mak sedara. Jadi ramailah juga aku punya sepupu. Cik Pioh. Cik Esoh. Cik Man. Marini. Maznah. Cik Kamil. Tak sempat sembang lama. Masing-masing sibuk. Paling penting. Aku hadir.

Sampai kat rumah. Apa lagi tidurrrrrrrrrrrrrrrrr.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger